<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY><!-- Converted from text/plain format -->
<P><FONT color=#ff0000>"miért kellene egy falu tánc- és zenehagyományát 
egy-az-egyben reprodukálni"<BR></FONT><BR>Nem kell csak akkor, ha ténylegesen 
elkülönül a környezetétől. Ritkán fordul elő ez az eset. Ilyen pl. 
Szék.<BR>Alapvetően egy kisebb vidék HAGYOMÁNYOSAN EGYSÉGES TÁNCRENDjét kell 
alapul venni.<BR><BR>---------------------------------------<BR><FONT 
color=#ff0000>"nem tisztan egy-egy falu tancat tanitjak meg, es amikor 
rakerdezek, akkor vagy kiderul, hogy egyik figura az szovati, a masik meg 
palatkai,"<BR></FONT><BR>Az csak külön jó lenne, ha pl. a zenészek jó képességei 
alapján ugyanabban a táncházban felváltva táncolnák a belső-mezőségi (nem 
mezőségi!) táncrendet hol palatkai, hol szováti, hol keszüi zenére. Mert míg 
EZEKNEK A FALVAKNAK (továbbá Visa, Vajdakamarás stb., de nem Ördöngösfüzes, nem 
Buza, nem Szépkenyerűszentmárton) EGYSÉGES A TÁNCA, addig ez a háromféle zene 
csak STÍLUSTÖRÉSsel keverhető. Ne tévesszen meg senkit az, hogy ma már együtt 
játszahatnak palatkai és szováti zenészek, főleg az inenn megrendelt 
utaztatásaik miatt, de régen nem így volt. Ebből persze kialakulhat egy új 
szováti-palatkai stílus, de erre várni kell pár 
generációt.<BR><BR>-----------------------------------------<BR><FONT 
color=#ff0000>"a tánc is az önkifejezés egyik eszköze"<BR></FONT><BR>A NÉPtánc 
elsősorban egy KÖZÖSSÉG ÖNKIFEJEZÉSI ESZKÖZE, s csak azon belül vannak egyéni 
változatok. Ez van a NÉPzenében 
is.<BR>------------------------------------------<BR><BR><FONT 
color=#ff0000>"Ádám István ... játékára hihetetlen zenei szabadság, a dallamok 
szabad megformálása jellemző"</FONT><BR><BR>Félreértitek az ilyen mondatokat, 
mert a népzenében ez nem úgy értendő, mint a klasszikusban vagy a rockban. 
Helyileg létező dallamokat formál meg egyéni változatban, ezért tudjuk az ő 
játékát felismerni, anélkül, hogy látnánk, ki muzsikál. Egy jól működö falusi 
közösségben, ha a zenész új dallamot próbált bevinni, megfenyegették a táncosok. 
A közösség szabályozta a dolgokat a hagyományos kultúrában, városon pedig 
fordítva van, mert a városi közösség nem a hagyományból örökli a tudását, hanem 
a betanító mestertől, a dallamokat a zenészektől, tehát ő minden lehet ott, csak 
irányító nem. Én ebben látom az alapvető különbséget és a problémát. Ezért csak 
akkor lehet jó eredményt elérni, ha a zenészek és a táncoktató együttesen 
figyelnek arra, hogy a HAGYOMÁNY SZABÁLYRENDSZERÉT BETARTSÁK, s akkor 
hosszab idő alatt létrejöhet egy olyan közösség, amely ennek szellemében 
működik. Persze ez csak akkor kell, ha tényleg ezt akarják, de én csak ezt 
tudnám táncháznak nevezni, azt nem, ha a diszkó működési mintájára járnak 
népzenére népi táncot.<BR><BR>Pávai István<BR><BR></P></BODY></HTML>