<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY><!-- Converted from text/plain format -->
<P><FONT color=#ff0000>"miért kellene egy falu tánc- és zenehagyományát
egy-az-egyben reprodukálni"<BR></FONT><BR>Nem kell csak akkor, ha ténylegesen
elkülönül a környezetétől. Ritkán fordul elő ez az eset. Ilyen pl.
Szék.<BR>Alapvetően egy kisebb vidék HAGYOMÁNYOSAN EGYSÉGES TÁNCRENDjét kell
alapul venni.<BR><BR>---------------------------------------<BR><FONT
color=#ff0000>"nem tisztan egy-egy falu tancat tanitjak meg, es amikor
rakerdezek, akkor vagy kiderul, hogy egyik figura az szovati, a masik meg
palatkai,"<BR></FONT><BR>Az csak külön jó lenne, ha pl. a zenészek jó képességei
alapján ugyanabban a táncházban felváltva táncolnák a belső-mezőségi (nem
mezőségi!) táncrendet hol palatkai, hol szováti, hol keszüi zenére. Mert míg
EZEKNEK A FALVAKNAK (továbbá Visa, Vajdakamarás stb., de nem Ördöngösfüzes, nem
Buza, nem Szépkenyerűszentmárton) EGYSÉGES A TÁNCA, addig ez a háromféle zene
csak STÍLUSTÖRÉSsel keverhető. Ne tévesszen meg senkit az, hogy ma már együtt
játszahatnak palatkai és szováti zenészek, főleg az inenn megrendelt
utaztatásaik miatt, de régen nem így volt. Ebből persze kialakulhat egy új
szováti-palatkai stílus, de erre várni kell pár
generációt.<BR><BR>-----------------------------------------<BR><FONT
color=#ff0000>"a tánc is az önkifejezés egyik eszköze"<BR></FONT><BR>A NÉPtánc
elsősorban egy KÖZÖSSÉG ÖNKIFEJEZÉSI ESZKÖZE, s csak azon belül vannak egyéni
változatok. Ez van a NÉPzenében
is.<BR>------------------------------------------<BR><BR><FONT
color=#ff0000>"Ádám István ... játékára hihetetlen zenei szabadság, a dallamok
szabad megformálása jellemző"</FONT><BR><BR>Félreértitek az ilyen mondatokat,
mert a népzenében ez nem úgy értendő, mint a klasszikusban vagy a rockban.
Helyileg létező dallamokat formál meg egyéni változatban, ezért tudjuk az ő
játékát felismerni, anélkül, hogy látnánk, ki muzsikál. Egy jól működö falusi
közösségben, ha a zenész új dallamot próbált bevinni, megfenyegették a táncosok.
A közösség szabályozta a dolgokat a hagyományos kultúrában, városon pedig
fordítva van, mert a városi közösség nem a hagyományból örökli a tudását, hanem
a betanító mestertől, a dallamokat a zenészektől, tehát ő minden lehet ott, csak
irányító nem. Én ebben látom az alapvető különbséget és a problémát. Ezért csak
akkor lehet jó eredményt elérni, ha a zenészek és a táncoktató együttesen
figyelnek arra, hogy a HAGYOMÁNY SZABÁLYRENDSZERÉT BETARTSÁK, s akkor
hosszab idő alatt létrejöhet egy olyan közösség, amely ennek szellemében
működik. Persze ez csak akkor kell, ha tényleg ezt akarják, de én csak ezt
tudnám táncháznak nevezni, azt nem, ha a diszkó működési mintájára járnak
népzenére népi táncot.<BR><BR>Pávai István<BR><BR></P></BODY></HTML>