<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML xmlns:o = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>Kedves Laci! Bocs, hogy beleszólok,
de:</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>1. A táncházmozgalom nem azonos a
színpadi népzene-néptáncmozgalommal.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>2. A színpadi népzene-néptáncmozgalom
(folklór-revival) Magyarországon legalább 200 éves múltra tekint
vissza.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>3. A táncházmozgalom valóban a hetvenes évek
elején bontakozott ki (30 éves), lényege pontosan abban van, hogy a tánc
visszakerült a színpadról a "földre", a táncot és a zenét az eredeti
környezetében természetszerűen létező közösségi szórakozási funkciójába helyezte
vissza.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>4. Az eredeti néptáncot
és népzenét eredeti funkciójában városon meghonosító
táncházmozgalom hatott a színpadi népzene- és néptánmozgalomra is. Ez a
hatás pontosan az autentikusabb stílus felé való fordulást jelentette, hiszen
azelőtt, az ötvenes-hatvanas években szinte kizárólag az eredeti folklórtól
messze elrugaszkodott koreográfiákat, zenekari hangszerösszeállításokat, zenei
feldolgozásokat lehetett látni-hallani. </SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>5. Az új színpadi népzenei keretek között
létrejöttek újfajta feldolgozások is, amelyek nem tartoznak a táncházmozgalom
kereteibe, akkor sem, ha olyan zenekar játssza ezeket, amelyik táncházban is
muzsikál, vagy akár a színpadon felváltva játszik feldolgozást és eredeti
népzenét.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>6. Nem vagyok feldolgozás-ellenes, csupán
annyit szeretnék, hogy lássuk világosan, hogy mikor milyen műfajjal, stílussal
stb. van dolgunk. A klasszikus zenészek körében nem fordul elő, hogy valaki
Mozart műveit Beethoven neve alatt írja ki a plakátra, CD-borítóra stb. A
népzenei mozgalmak iránt érdeklődők műkedvelők közül viszont sokan nem tudják
megkülönböztetni az autentikus népzenét a feldolgozástól. Ez nyilván a népzenei
műveltség és az oktatás általános hiányosságaival magyarázható, amiről már
többször esett szó itt a listán.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>Mindezeken túl igen fontosnak tartom, ami
Bonyádon eddig történt, a fenti pontosításaim nem is mind szószerint neked
szólnak, csupán a te hosszabb leveledet olvasva jutott eszembe, hogy ezt a
néhány gondolatot ide leírjam.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>Üdv.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004>Pávai István</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN> </DIV></BODY></HTML>