<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1276" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV>Sziasztok!</DIV>
<DIV>Ahogy ígértem, véleményem a népzenei versenyekről - kissé talán bő lére
eresztve. Előljáróban csak annyit, hogy 2002-ben volt a 10. jubileuma a
fesztiválnak, ekkor volt 20 éves. Erre szerveztünk egy kisebb konferenciát, ide
íródott a következő opus:</DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"> <?xml:namespace prefix = o ns =
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<H1 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman">NÉPZENEI
FESZTIVÁLOK</FONT></H1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center"
align=center><FONT face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<H2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman">A MAGYARORSZÁGI
TÁNCHÁZMOZGALOMBAN</FONT></H2>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center"
align=center><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-SIZE: 16pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
style="mso-tab-count: 1"><FONT
face="Times New Roman">
</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN
style="mso-tab-count: 1"><FONT
face="Times New Roman">
</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Kultúrtörténészeink bizonyára alaposan elemzik majd a XX. század utolsó
harmadának számottevő művelődési áramlatait, nekem nem tisztem erre vállalkozni.
Egyet azonban biztosra vehetünk, hogy a hetvenes években szárnyra kapott táncház
- mozgalmat nem hagyják majd említés nélkül.<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Az elfogultság lehetőségét sem tagadva
bátran meg merem kockáztatni, hogy a szóban forgó időszak egyik legjelentősebb,
legkomplexebb kultúrtörténeti mozgalmáról van szó. </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Ez a mozgalom újszerűségével sokunkat megérintett, így ennek köszönhetően
Bonyhádon is alakult a hetvenes évek végén egy népzenei együttes. Az általam
vezetett zenekar – ha országos babérokat nem is – azt a célt elérte, hogy a
szűkebben vett környéken viszonylag sokan megismerték, talán meg is kedvelték a
népzenét, a táncházat. Sokkal inkább feladatunknak tartottam a széles körű
ismeretterjesztést, a műfaj lényegének, hangulatának felvillantását, mint az
amúgy sem elérhető országos hírnevet. Feltételezem, hogy az úgynevezett
hőskorban még nagyon sok helyen gondolkodtak hasonlóan, hiszen a nyolcvanas évek
elejére egy jelentős tömegeket mozgató művelődési áramlattá terebélyesedett a
táncház - mozgalom. Tehette ezt azért, mert a sajátosan nemzeti karakterű
szórakozási formán túl az önkifejezés lehetőségét, az elmélyült kutatás
távlatait is kínálta az érdeklődőknek. Törvényszerűnek tartom, hogy az ilyen
nagyságrendű komplex mozgalmak létrehozzák saját fórumaikat, melyek – kedvező
kultúrpolitikai hozzáállás esetén – automatikusan beilleszkednek a nemzeti
kultúra egészébe.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Így jöttek létre a – ma már szerencsére szép számmal működő – népzenei
fesztiválok, találkozók, melyek a színpadi néptánctól függetlenedve ma már
önállóan töltik be hivatásukat.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>E rövid bevezető után lássuk, miként alakult Tolna megye egyik
kisvárosában, Bonyhádon a népzene országos fórumának ügye.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<H2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman">A BONYHÁDI NÉPZENEI
TALÁLKOZÓ</FONT></H2>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>A találkozó gondolata 1980-ban vetődött fel, amikor az újonnan avatott
művelődési házat kellett megtölteni értelmes, tartalmas programokkal. Akkor már
gyakorló népzenészként volt némi rálátásom a mozgalom akkori helyzetére, arra,
hogy miként kezelik a népzenészeket, mint kiszolgáló „iparosokat”. Éreztem a
hiányát egy olyan szakmai fórumnak, ahol a kezdő, vagy vidéki zenészek
útmutatást kapnának továbbfejlődésükhöz, véleményt eddigi munkájukról. Annál is
inkább izgatott ez a kérdés, mivel saját munkám eredménye is fölöttébb
érdekelt.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="mso-tab-count: 1"><FONT
face="Times New Roman">
</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>A néptánc mozgalom addigra már jól kiépítette bemutató- és minősítési
rendszerét, ám ezeken a fórumokon a zenészeket csak szerencsés esetben
említették meg, csak úgy szőr mentén, ha maradt rá idő. Ha szóhoz is jutott a
zsűriben a zenész szakember, mondandójában a koreográfiai szempontok domináltak,
a zenei minőség, az előadásmód értékelése teljesen háttérbe szorult. </FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Adódik a kérdés, hogy mi szükség van külön értékelésre? Ekkorra már a
zenekarok nagy része próbálkozott a népzene egyéni megszólaltatásával, újszerű
hangszerelésekkel, sőt feldolgozásokkal. A tanfolyamok, táborok jó útmutatást
jelentettek a munkához, de hiányzott a kontroll, a megerősítés. Hiányzott az,
hogy csak velünk, zenészekkel foglalkozzanak alaposan, lényegre törően, elemezve
a stílus-érzéket, a hagyományhű megszólalást. Szükségét éreztem a
megmérettetésnek.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Zenész kollégáimmal beszélgetve lassan érlelődött egy találkozó
gondolata, de a végső lökést az 1981-es év adta meg. Ekkor került Bonyhádra egy
regionális nagyrendezvény, a „Dél-dunántúli Népművészeti Hét” rendezésének joga.
Gyorsan jött az ötlet, építsünk be ide egy regionális népzenei találkozót. Az
ötletből valóság lett, bár nem olyan, amilyenre számítottam. A körítés briliáns
volt: Makovecz Imre nyitotta meg a magyarlukafai műhely kiállítását, Andrásfalvy
Bertalan előadását hallgathattuk és a legjobb dél-dunántúli táncegyüttesek adtak
műsort. Valahogy sutára sikeredett a négy megyéből összejött hat zenekar
programja. Bár az ötlet és a terv jó volt, nevezetesen egy közös megnyitó után a
városkörnyék kis falvaiban adtak műsort a résztvevők, mégis a szervezetlenség
látszatát keltette a gyér érdeklődés. Jónak bizonyult viszont a „megrendezett
gyűjtés”, ami a környék népművészeivel való személyes találkozást jelentette.
Ekkor döbbentem rá, hogy nem elég valamit kitalálni, a megvalósítást is alaposan
át kell gondolni. Nem szabad szégyellni a nálam okosabb szakemberek véleményét
kikérni, és persze az érintetteket sem árt megkérdezni arról, hogy mit is
várnának egy ilyen találkozótól.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>A találkozó másnapján hosszú kötetlen beszélgetést folytattunk azokkal a
zenész kollégákkal, akik maradtak, és arra a megállapításra jutottunk, hogy
feltétlenül szükség van egy olyan jellegű népzenei találkozóra, fesztiválra,
ahol a pályakezdő zenekarok megfelelő színvonalú szakmai útmutatást kaphatnak
továbbfejlődésükhöz. Úgy tűnt ezen a beszélgetésen, hogy a népzenei mozgalom
közkatonái igen is igénylik a visszacsatolást munkájukhoz. Megegyeztünk abban
is, hogy amennyiben Bonyhád felvállalja ennek a rendezését, örömmel jönnek
máskor is, mondjuk jövőre.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Ekkor kerestem fel Halmos Bélát, a táncház-mozgalom meghatározó
személyiségét. Ő is hasonlóan látta a helyzetet, és örült annak, hogy akadt
olyan intézmény, amely kezdeményezi ennek a fórumnak a létrehozását. Abban
maradtunk, hogy Béla megszervez egy 5 tagú zsűrit részben elméleti
szakemberekből, részben gyakorló élvonalbeli zenészekből. Fő vonalakban vázoltuk
az értékelés szempontjait, mely szerint a zenekarokat egyrészt színpadi
produkciójuk alapján, részben táncházi teljesítményük szerint értékeli a
zsűri.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Elképzelésem az volt a véleményalkotásról, hogy a zenekarokat aszerint a
teljesítmény szerint kell értékelni, ahogy a valóságban is működnek, vagyis
koncert-képességük és táncházi muzsikálásuk alapján. Ez az elmélet kezdetben
bevált, és sokáig működött is. Arról megoszlanak a vélemények, hogy szükséges-e
mérni a táncházban nyújtott teljesítményt, egy azonban biztos: az egyes
tájegységek stílusjegyeit kiválóan javította, helyre tette. Erre a
probléma-körre a későbbiek során még visszatérek, most azonban nem szeretnék az
események elé vágni.<SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>AZ ELSŐ KORSZAK: EGYEDÜL, VAGY PARTNEREKKEL?</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Az első időszak a lelkesedés lendületével kezdődött, és tartott
viszonylag sokáig, </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman">szinte a 80-as évek végéig. Az igény növekedő volt, a
tartalom is megfelelőnek bizonyult. Így tehát 1983. februárjában megrendeztük az
I. Dunántúli Népzenei Találkozót 11 zenekar részvételével, meghívott vendégünk
pedig a Téka zenekar volt. Itt már kiváló hangulatban telt a 2 nap, nagyon
pozitív visszajelzéseket kaptunk, ami megerősített abban, hogy jó úton járunk. A
felmerülő kisebb problémákat természetesen igyekeztünk korrigálni, ezzel is
elősegítve, hogy minél inkább megfeleljen célkitűzéseinknek a
találkozó.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Így aztán 1983-tól datálódik a bonyhádi népzenei találkozók története. A
pontos megértés érdekében fontosnak tartom elmondani, hogy bár az egyes
sorszámot viselő rendezvény csupán a Dunántúlra terjedt ki, tartalmilag
feltétlenül ebbe a sorba illeszkedik. Olyannyira, hogy az akkori Népművelési
Intézet osztályvezetője, Héra Istvánné javaslatára terjesztettük ki a következő
alkalomtól országossá.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Mint minden valamire való kezdeményezés során lenni szokott, nálunk is
rövidesen jelentkeztek az anyagi természetű problémák. A szocialista állam
bármennyire is bőkezű volt bizonyos preferált programok támogatásában, rá
kellett ébrednünk, hogy mi nem ebben a kosárban vagyunk. A három T közül a tűrt
kategória nem élvezett olyan mértékű anyagi támogatottságot, hogy ne kellett
volna mecénások, vagy társrendezők után nézni. Így került sor arra, hogy
elsőként a Népművelési Intézet (később Magyar Művelődési Intézet, ma Hagyományok
Háza) lett partnerünk a rendezésben. Tőlük elsősorban szakmai tanácsokat
kaptunk, de minden alkalommal szerény anyagi támogatást is nyújtottak. Másik fő
társrendezőnk a Magyar Rádió népzenei rovata lett 1987-től. Részükről a
támogatás elsősorban az országos nyilvánosság biztosítása, és az arra érdemes
résztvevőkkel hangfelvétel készítése volt. Később különdíjat is ajánlottak fel,
ami jelentős segítséget jelentett. No, és persze ne feledkezzünk el azokról az
élő koncert-közvetítésekről, melyeket a Zenei Világnap alkalmából valósítottak
meg több alkalommal is, hiszen a bonyhádi találkozó időpontja ekkor már
rendszeresen október első hétvégéje volt. Ezek az adások nem csak a népzene
rangját emelték, hanem Bonyhád ismertségét is növelték. Mindezek mellett
természetesen a városi és megyei szervek pénzbeli támogatását is megszereztük,
így tudott a mai napig fennmaradni ez a rendezvény. Érdekesnek, sőt
példaértékűnek tartom, hogy egy kisváros vezetése legalább olyan fontosnak
tartson egy országos népzenei fesztivált, mint egy élvonalbeli sportrendezvényt.
Bonyhád esetében szerencsére ilyen volt a hozzáállás, főleg a 90-es
évektől.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Mindezeknek a szerencsés tényezőknek köszönhetően a találkozó iránti
érdeklődés egyre növekedett, olyannyira, hogy mind több hangszeres és énekes
szólista kopogtatott az ajtónkon. Az eleddig kizárólag zenekarok számára
rendezett fesztivál 1987-től új kategóriával bővült, a szólista kategóriával.
Számukra természetesen nem volt kötelező a táncházi versenyműsor, de akadt olyan
hangszeres szólista, aki saját kérésére ebben is megmérette magát.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>MENNYISÉG UTÁN MINŐSÉGET.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Ahogy már említettem, az érdeklődés folyamatosan nőtt, tehát a résztvevők
száma egyre emelkedett. Észrevettük azonban, hogy a színvonal nem követi ezt az
ívet. Magyarán szólva félő volt, hogy belterjessé, saját farkába harapó kígyóvá
válik a rendezvény. Ennek egyik fő okát abban láttam, hogy a népzenészek képzése
még nem éri el a kívánatos mértéket. Arra gondolok, hogy az akkor már létező
óbudai és székesfehérvári zeneiskolán kívül szinte csak a nyári táborokban folyt
tanítás. Szerte az országban sok volt a műkedvelő, autodidakta zenész, aki
pusztán a műfaj iránti szeretetből táplálkozott. Ez persze kiinduló pontnak nem
rossz, de végeredménynek kevés. Különösen elkeserítőnek láttam a helyzetet
szűkebb hazámban, a Dél-Dunántúlon. Budapesten, és néhány nevesebb
néptánc-műhely (Székesfehérvár, Győr, Debrecen, Szeged, Jászberény)<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>környezetében jobb volt az összkép A
vidék e téren is kullogva követte a fővárost. Az első, 1979-80-as budapesti
táncház-vezetői tanfolyamon kívül mindössze néhány helyen zajlott működési
engedélyt adó népzenei tanfolyam az országban. Ezt a helyzetet felismerve
kezdtem el szervezni Bonyhádon azt a népzenész-képző kurzust, amely 1986-87-ben
mintegy 30 fiatalnak adott alapfokú működési engedélyt.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>A tanfolyam jelenléte a városban megpezsdítette a népzenei életet is,
hiszen a havonta idelátogató növendékek és persze a jeles oktató gárda (Halmos
Béla, ifj. Csoóri Sándor, Kozma Gyula és Fekete Antal) jó hangulatú táncházakban
kamatoztatta a frissen szerzett tudást. Sok egykori hallgató emlékszik vissza
szeretettel az itt töltött hétvégékre.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Természetesen kézzel fogható eredménye is volt ennek a tanfolyamnak úgy a
szűkebb környék népzenei életére, mint a népzenei találkozó színvonalára
vonatkozóan. Jelentősen növekedett környékünkön a népzenével foglalkozó fiatalok
száma, Szekszárdon alapfokú képzést indítottunk a Bartina táncegyüttes zenészei
segítségével 1991-től,<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>mára több
zenekarra való muzsikus látja el a megye táncegyütteseinek kíséretét. Sőt,
néhányan a nyíregyházi főiskolán népzene-tanári diplomát szerezve ma már a
bonyhádi és szekszárdi zeneiskolák népzene-tagozatain oktatnak.<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>No, és persze a népzenei találkozóra
jelentkező zenekarok és szólisták tudás-szintje is észrevehetően megemelkedett.
Halmos Béla fogalmazott úgy a 90-es évek elején, hogy a találkozó első nyertesei
most a „futottak még” kategóriába is alig férnének be.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Álszentség volna azt állítani, hogy a bonyhádi népzenei tanfolyam
váltotta meg a magyarországi táncház-mozgalmat, de azt hiszem, hogy a magunk
szerény módján hozzájárultunk a jelenlegi helyzet kialakulásához.<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Nem kevésbé mondható ez el a 80-as évek
második felétől hál’ istennek gomba módra szaporodó népzenei iskolákról
sem..</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>ÚJABB KATEGÓRIÁK A FIATALOKNAK.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>A több helyen, elsősorban nagyobb városokban létrejövő népzene-iskolák,
vagy állami zeneiskolákban megalakuló népzenei tagozatok mind nagyobb számban
képezték a magas színvonalon produkáló növendékeket, akik már az 1989-es
találkozón jelen voltak. A zsűri részéről vetődött fel – jogosan -, hogy nem
reális összemérni a tizenéves zeneiskolásokat a 20-30 éves rutinos felnőttekkel.
A megoldás a következő fesztiválon valósult meg. 1991-től a bonyhádi népzenei
találkozókon mind a zenekari, mind a szólista kategóriában bevezettük az
ifjúsági korcsoport kategóriáját. </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Ezzel voltaképpen – elsőként az országban – elébe mentünk egy felbukkanó
igénynek, amely rövidesen meghatározó arculatot kölcsönzött fesztiválunknak.
Néhány év leforgása alatt átbillent az egyensúly az ifjúsági kategória javára,
majd újabb néhány év múlva drasztikusan visszaesett ez a fajta érdeklődés. Ennek
kézzelfogható magyarázata, hogy Gödöllőn létrehozták a népzenei iskolák országos
versenyét. Ezt a tényt csak üdvözölni tudom, hiszen az az ügy kapott újabb
fórumot, amelyért én magam is munkálkodom.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>A vélemények megoszlanak arról, hogy a bonyhádi Országos Népzenei
Találkozó mennyire jelentős fórum a magyarországi táncház-mozgalomban. Ha nem is
tartozik a legfontosabbak közé, azt nehéz lenne elvitatni, hogy mindig az
igények ütőerén tartotta kezét, és a mozgalom érdekeit igyekezett
szolgálni.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Természetesen a gödöllői találkozó – mely nyugodtan tekinthető a
népzene-iskolák országos tanulmányi versenyének – létrejötte nem szüntette meg
Bonyhádon az ifjúsági kategóriákat. Ezek tovább működnek, hiszen itt más
miliőben, más körülmények között mérethetik meg magukat az ifjú népzenészek.
Ennek számomra az a tanulsága, hogy a több rétegű bemutató-rendszer lényegét és
valódi értelmét az jelentené, ha a különböző helyeken különböző célokkal működő
rendezvények szervezői tudhatnának egymásról, megismerhetnék egymás
koncepcióját, és legfőképpen nem tekintenék egymást konkurenseknek. Nagyrészt
erről kéne szólnia ennek a tanácskozásnak is.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>VERSENY, VAGY BEMUTATÓ?</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>A népzenei fesztiválok rendezését megelőző ún. előkészületi szakaszban
megkerülhetetlenül fontos kérdés, hogy milyen jellegű fesztivált szeretnénk
létrehozni és működtetni. Lehet meghívásos alapon, a saját ízlésünknek megfelelő
reprezentatív keresztmetszete a népzenei kultúrának (ez meglehetősen drága
mulatság), vagy jelentkezéses alapon, seregszemle-szerűen. Ez utóbbi esetén
vetődik fel a fentiekben megfogalmazott kérdés. Írásom elején már érintettem ezt
a problémát azzal az ígérettel, hogy a későbbiekben visszatérek rá. Nos, lássuk
hát az erről alkotott véleményemet, mellyel természetesen lehet
vitatkozni.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Ahogy már említettem, a bonyhádi népzenei találkozó versenyként indult,
majd fokozatosan átment abba a jelenlegi állapotába, amely valójában
meghatározhatatlan. Vagyis egy köztes állapotba a verseny és a bemutató között.
Van ugyan díjazás, de nem olyan megfoghatóan, mint korábban. A zsűri nívódíjak
és kiemelt nívódíjak formájában osztja ki azt a pénzösszeget, amit sikerült
összegyűjteni a „versenyzők” díjazására. Úgy érzem, túlságosan súlytalanná vált
a motiváció. </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Kissé tán konzervatív módon azt vallom, hogy a versenyszellem egyáltalán
nem árt, sőt kifejezetten hasznos a minőségi produktumok létrejöttének
elősegítéséhez. Nem igazán helyén való a sportversenyekkel példálózni, de szép
számmal sorolhatnék különféle zenei versenyeket, vagy más művészeti ágak hazai,
vagy nemzetközi versenyeit. Az „adjunk mindenkinek egy kis díjat, megérdemli, ha
már eljött” szemlélet ellaposítja, elsekélyesíti a lényeget. Igen is, fel kell
vállalni a döntés felelősségét, akár a tévedés ódiumát is, ha hatékonyan akarjuk
szolgálni a népzenei mozgalom ügyét.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Még egy adalék a versenypártiság melletti érveléshez. Sok művészeti ág az
amatőr mozgalomból szívja fel hivatásos művészeinek egy részét. Ez akkor valósul
meg maradéktalanul, ha megfelelő színvonalon képes működni az amatőr vonal,
ennek pedig egyik fő mozgatója az egészséges versenyszellem. Ne engedjük, hogy
az „amatőr” kifejezés pejoratívvá váljon! Ha megszüntetjük az amatőr mozgalmak
felhajtó erejét, céltalanná, üressé tesszük azokat. Így nem hordoznak majd több
tartalmat, mint a szabadidőnek a kocsmába járásnál egy fokkal hasznosabb
eltöltését.<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Engedtessék meg még egy gondolat a korábban volt táncházi
versenyprogramról. Lehet, hogy kissé hosszabbá, egyesek szerint nehézkesebbé
tette a fesztivál menetét, de az alapgondolatot maradéktalanul szolgálta.
Nevezetesen, hogy a zenekarokat azok szerint a szempontok szerint értékelje a
zsűri, ahogy a valóságban is működnek: tehát a színpadon és a táncházban. Én
nagyon sajnálatosnak tartom, hogy ez a szempont ma már nem szerepel a bírálók
pontozó lapján. Talán a lebonyolítás körül kellett volna valamilyen
változtatást, egyszerűsítést véghez vinni, hogy probléma-mentesen beilleszkedjen
a 2 napos rendezvény menetébe a táncházi versenyprogram is. Változatlanul
fenntartom az erről alkotott álláspontomat, de szívesen venném, ha többen
elmondanák véleményüket, megerősítenének, vagy vitába szállnának velem.
</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Az elmúlt 20 év történetéhez tartozik még, hogy 1991-ben
prímás-versennyel kísérleteztünk – nem nagy sikerrel. Ezért ez a kategória a
továbbiakban szóba sem került. Nem így az a másik próbálkozásunk, amely
létjogosultsága ellenére is csupán egyszeri alkalmat élt meg. Ez egy kamaratánc
fesztivál összekapcsolása volt a népzenei találkozóval abból a megfontolásból,
hogy az ily módon jelen lévő táncosok megkönnyítik a táncházi verseny-program
lebonyolítását. Ráadásul egy lappangó igényre sikerült rátapintanunk, de anyagi
és szervezési nehézségek miatt ez sem folytatódott. Kár érte! Az 1993-as
kamaratáncos találkozó után a következő évben ismét megrendeztük a fesztivált,
mégpedig azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ezzel a rendezvénnyel
kapcsolódhassunk az akkor még napirenden lévő Világkiállítás vidéki
program-sorozatához. Ez, sajnos nem valósulhatott meg, de így került át a
bonyhádi népzenei találkozó rendezési ideje a páros évekre.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Végezetül, mintegy összegzésképpen hadd mondjam el jóleső érzéssel, hogy
a mai népzenész-élvonalban igen szép számmal vannak olyan előadók, akik
megfordultak Bonyhádon, vagy esetleg itt figyelt fel rájuk a szakma. Szép és
méltó ünneplés lett volna, ha őket is meghívhattuk volna egy gála-koncertre, de
sajnos az anyagi feltételek nem tették lehetővé. Úgy látszik, ez is igazolja
műfajunk réteg voltát, a valódi értékek helyre kerülésének égető szükségességét.
Ehhez úgy járulhatunk hozzá, ha saját soraink között rendet teszünk, létre
hozunk egy egységes információs rendszert, megszüntetjük a felesleges
átfedéseket, és egymás munkáját erősítve közösen dolgozunk a népzenei mozgalom
további sikereiért. Ennek koordinátora a Hagyományok Háza lehet, mely rövid
fennállása alatt is komoly erőfeszítéseket tett a mozgalom egységesítésére.
</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Bonyhád, 2002. október 6.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"><SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 2">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN><SPAN
style="mso-tab-count: 1">
</SPAN>Szabó László</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT
face="Times New Roman"> <o:p></o:p></FONT></P></DIV></BODY></HTML>