<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1276" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV>Sziasztok!</DIV>
<DIV>Ahogy ígértem, véleményem a népzenei versenyekről - kissé talán bő lére 
eresztve. Előljáróban csak annyit, hogy 2002-ben volt a 10. jubileuma a 
fesztiválnak, ekkor volt 20 éves. Erre szerveztünk egy kisebb konferenciát, ide 
íródott a következő opus:</DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<?xml:namespace prefix = o ns = 
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<H1 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman">NÉPZENEI 
FESZTIVÁLOK</FONT></H1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center" 
align=center><FONT face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<H2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman">A MAGYARORSZÁGI 
TÁNCHÁZMOZGALOMBAN</FONT></H2>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center" 
align=center><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 16pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Kultúrtörténészeink bizonyára alaposan elemzik majd a XX. század utolsó 
harmadának számottevő művelődési áramlatait, nekem nem tisztem erre vállalkozni. 
Egyet azonban biztosra vehetünk, hogy a hetvenes években szárnyra kapott táncház 
- mozgalmat nem hagyják majd említés nélkül.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>Az elfogultság lehetőségét sem tagadva 
bátran meg merem kockáztatni, hogy a szóban forgó időszak egyik legjelentősebb, 
legkomplexebb kultúrtörténeti mozgalmáról van szó. </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Ez a mozgalom újszerűségével sokunkat megérintett, így ennek köszönhetően 
Bonyhádon is alakult a hetvenes évek végén egy népzenei együttes. Az általam 
vezetett zenekar &#8211; ha országos babérokat nem is &#8211; azt a célt elérte, hogy a 
szűkebben vett környéken viszonylag sokan megismerték, talán meg is kedvelték a 
népzenét, a táncházat. Sokkal inkább feladatunknak tartottam a széles körű 
ismeretterjesztést, a műfaj lényegének, hangulatának felvillantását, mint az 
amúgy sem elérhető országos hírnevet. Feltételezem, hogy az úgynevezett 
hőskorban még nagyon sok helyen gondolkodtak hasonlóan, hiszen a nyolcvanas évek 
elejére egy jelentős tömegeket mozgató művelődési áramlattá terebélyesedett a 
táncház - mozgalom. Tehette ezt azért, mert a sajátosan nemzeti karakterű 
szórakozási formán túl az önkifejezés lehetőségét, az elmélyült kutatás 
távlatait is kínálta az érdeklődőknek. Törvényszerűnek tartom, hogy az ilyen 
nagyságrendű komplex mozgalmak létrehozzák saját fórumaikat, melyek &#8211; kedvező 
kultúrpolitikai hozzáállás esetén &#8211; automatikusan beilleszkednek a nemzeti 
kultúra egészébe.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Így jöttek létre a &#8211; ma már szerencsére szép számmal működő &#8211; népzenei 
fesztiválok, találkozók, melyek a színpadi néptánctól függetlenedve ma már 
önállóan töltik be hivatásukat.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>E rövid bevezető után lássuk, miként alakult Tolna megye egyik 
kisvárosában, Bonyhádon a népzene országos fórumának ügye.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<H2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman">A BONYHÁDI NÉPZENEI 
TALÁLKOZÓ</FONT></H2>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>A találkozó gondolata 1980-ban vetődött fel, amikor az újonnan avatott 
művelődési házat kellett megtölteni értelmes, tartalmas programokkal. Akkor már 
gyakorló népzenészként volt némi rálátásom a mozgalom akkori helyzetére, arra, 
hogy miként kezelik a népzenészeket, mint kiszolgáló &#8222;iparosokat&#8221;. Éreztem a 
hiányát egy olyan szakmai fórumnak, ahol a kezdő, vagy vidéki zenészek 
útmutatást kapnának továbbfejlődésükhöz, véleményt eddigi munkájukról. Annál is 
inkább izgatott ez a kérdés, mivel saját munkám eredménye is fölöttébb 
érdekelt.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>A néptánc mozgalom addigra már jól kiépítette bemutató- és minősítési 
rendszerét, ám ezeken a fórumokon a zenészeket csak szerencsés esetben 
említették meg, csak úgy szőr mentén, ha maradt rá idő. Ha szóhoz is jutott a 
zsűriben a zenész szakember, mondandójában a koreográfiai szempontok domináltak, 
a zenei minőség, az előadásmód értékelése teljesen háttérbe szorult. </FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Adódik a kérdés, hogy mi szükség van külön értékelésre? Ekkorra már a 
zenekarok nagy része próbálkozott a népzene egyéni megszólaltatásával, újszerű 
hangszerelésekkel, sőt feldolgozásokkal. A tanfolyamok, táborok jó útmutatást 
jelentettek a munkához, de hiányzott a kontroll, a megerősítés. Hiányzott az, 
hogy csak velünk, zenészekkel foglalkozzanak alaposan, lényegre törően, elemezve 
a stílus-érzéket, a hagyományhű megszólalást. Szükségét éreztem a 
megmérettetésnek.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Zenész kollégáimmal beszélgetve lassan érlelődött egy találkozó 
gondolata, de a végső lökést az 1981-es év adta meg. Ekkor került Bonyhádra egy 
regionális nagyrendezvény, a &#8222;Dél-dunántúli Népművészeti Hét&#8221; rendezésének joga. 
Gyorsan jött az ötlet, építsünk be ide egy regionális népzenei találkozót. Az 
ötletből valóság lett, bár nem olyan, amilyenre számítottam. A körítés briliáns 
volt: Makovecz Imre nyitotta meg a magyarlukafai műhely kiállítását, Andrásfalvy 
Bertalan előadását hallgathattuk és a legjobb dél-dunántúli táncegyüttesek adtak 
műsort. Valahogy sutára sikeredett a négy megyéből összejött hat zenekar 
programja. Bár az ötlet és a terv jó volt, nevezetesen egy közös megnyitó után a 
városkörnyék kis falvaiban adtak műsort a résztvevők, mégis a szervezetlenség 
látszatát keltette a gyér érdeklődés. Jónak bizonyult viszont a &#8222;megrendezett 
gyűjtés&#8221;, ami a környék népművészeivel való személyes találkozást jelentette. 
Ekkor döbbentem rá, hogy nem elég valamit kitalálni, a megvalósítást is alaposan 
át kell gondolni. Nem szabad szégyellni a nálam okosabb szakemberek véleményét 
kikérni, és persze az érintetteket sem árt megkérdezni arról, hogy mit is 
várnának egy ilyen találkozótól.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>A találkozó másnapján hosszú kötetlen beszélgetést folytattunk azokkal a 
zenész kollégákkal, akik maradtak, és arra a megállapításra jutottunk, hogy 
feltétlenül szükség van egy olyan jellegű népzenei találkozóra, fesztiválra, 
ahol a pályakezdő zenekarok megfelelő színvonalú szakmai útmutatást kaphatnak 
továbbfejlődésükhöz. Úgy tűnt ezen a beszélgetésen, hogy a népzenei mozgalom 
közkatonái igen is igénylik a visszacsatolást munkájukhoz. Megegyeztünk abban 
is, hogy amennyiben Bonyhád felvállalja ennek a rendezését, örömmel jönnek 
máskor is, mondjuk jövőre.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Ekkor kerestem fel Halmos Bélát, a táncház-mozgalom meghatározó 
személyiségét. Ő is hasonlóan látta a helyzetet, és örült annak, hogy akadt 
olyan intézmény, amely kezdeményezi ennek a fórumnak a létrehozását. Abban 
maradtunk, hogy Béla megszervez egy 5 tagú zsűrit részben elméleti 
szakemberekből, részben gyakorló élvonalbeli zenészekből. Fő vonalakban vázoltuk 
az értékelés szempontjait, mely szerint a zenekarokat egyrészt színpadi 
produkciójuk alapján, részben táncházi teljesítményük szerint értékeli a 
zsűri.</FONT></P>
<P class=MsoBodyText style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Elképzelésem az volt a véleményalkotásról, hogy a zenekarokat aszerint a 
teljesítmény szerint kell értékelni, ahogy a valóságban is működnek, vagyis 
koncert-képességük és táncházi muzsikálásuk alapján. Ez az elmélet kezdetben 
bevált, és sokáig működött is. Arról megoszlanak a vélemények, hogy szükséges-e 
mérni a táncházban nyújtott teljesítményt, egy azonban biztos: az egyes 
tájegységek stílusjegyeit kiválóan javította, helyre tette. Erre a 
probléma-körre a későbbiek során még visszatérek, most azonban nem szeretnék az 
események elé vágni.<SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>AZ ELSŐ KORSZAK: EGYEDÜL, VAGY PARTNEREKKEL?</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Az első időszak a lelkesedés lendületével kezdődött, és tartott 
viszonylag sokáig, </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">szinte a 80-as évek végéig. Az igény növekedő volt, a 
tartalom is megfelelőnek bizonyult. Így tehát 1983. februárjában megrendeztük az 
I. Dunántúli Népzenei Találkozót 11 zenekar részvételével, meghívott vendégünk 
pedig a Téka zenekar volt. Itt már kiváló hangulatban telt a 2 nap, nagyon 
pozitív visszajelzéseket kaptunk, ami megerősített abban, hogy jó úton járunk. A 
felmerülő kisebb problémákat természetesen igyekeztünk korrigálni, ezzel is 
elősegítve, hogy minél inkább megfeleljen célkitűzéseinknek a 
találkozó.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Így aztán 1983-tól datálódik a bonyhádi népzenei találkozók története. A 
pontos megértés érdekében fontosnak tartom elmondani, hogy bár az egyes 
sorszámot viselő rendezvény csupán a Dunántúlra terjedt ki, tartalmilag 
feltétlenül ebbe a sorba illeszkedik. Olyannyira, hogy az akkori Népművelési 
Intézet osztályvezetője, Héra Istvánné javaslatára terjesztettük ki a következő 
alkalomtól országossá.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Mint minden valamire való kezdeményezés során lenni szokott, nálunk is 
rövidesen jelentkeztek az anyagi természetű problémák. A szocialista állam 
bármennyire is bőkezű volt bizonyos preferált programok támogatásában, rá 
kellett ébrednünk, hogy mi nem ebben a kosárban vagyunk. A három T közül a tűrt 
kategória nem élvezett olyan mértékű anyagi támogatottságot, hogy ne kellett 
volna mecénások, vagy társrendezők után nézni. Így került sor arra, hogy 
elsőként a Népművelési Intézet (később Magyar Művelődési Intézet, ma Hagyományok 
Háza) lett partnerünk a rendezésben. Tőlük elsősorban szakmai tanácsokat 
kaptunk, de minden alkalommal szerény anyagi támogatást is nyújtottak. Másik fő 
társrendezőnk a Magyar Rádió népzenei rovata lett 1987-től. Részükről a 
támogatás elsősorban az országos nyilvánosság biztosítása, és az arra érdemes 
résztvevőkkel hangfelvétel készítése volt. Később különdíjat is ajánlottak fel, 
ami jelentős segítséget jelentett. No, és persze ne feledkezzünk el azokról az 
élő koncert-közvetítésekről, melyeket a Zenei Világnap alkalmából valósítottak 
meg több alkalommal is, hiszen a bonyhádi találkozó időpontja ekkor már 
rendszeresen október első hétvégéje volt. Ezek az adások nem csak a népzene 
rangját emelték, hanem Bonyhád ismertségét is növelték. Mindezek mellett 
természetesen a városi és megyei szervek pénzbeli támogatását is megszereztük, 
így tudott a mai napig fennmaradni ez a rendezvény. Érdekesnek, sőt 
példaértékűnek tartom, hogy egy kisváros vezetése legalább olyan fontosnak 
tartson egy országos népzenei fesztivált, mint egy élvonalbeli sportrendezvényt. 
Bonyhád esetében szerencsére ilyen volt a hozzáállás, főleg a 90-es 
évektől.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Mindezeknek a szerencsés tényezőknek köszönhetően a találkozó iránti 
érdeklődés egyre növekedett, olyannyira, hogy mind több hangszeres és énekes 
szólista kopogtatott az ajtónkon. Az eleddig kizárólag zenekarok számára 
rendezett fesztivál 1987-től új kategóriával bővült, a szólista kategóriával. 
Számukra természetesen nem volt kötelező a táncházi versenyműsor, de akadt olyan 
hangszeres szólista, aki saját kérésére ebben is megmérette magát.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>MENNYISÉG UTÁN MINŐSÉGET.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Ahogy már említettem, az érdeklődés folyamatosan nőtt, tehát a résztvevők 
száma egyre emelkedett. Észrevettük azonban, hogy a színvonal nem követi ezt az 
ívet. Magyarán szólva félő volt, hogy belterjessé, saját farkába harapó kígyóvá 
válik a rendezvény. Ennek egyik fő okát abban láttam, hogy a népzenészek képzése 
még nem éri el a kívánatos mértéket. Arra gondolok, hogy az akkor már létező 
óbudai és székesfehérvári zeneiskolán kívül szinte csak a nyári táborokban folyt 
tanítás. Szerte az országban sok volt a műkedvelő, autodidakta zenész, aki 
pusztán a műfaj iránti szeretetből táplálkozott. Ez persze kiinduló pontnak nem 
rossz, de végeredménynek kevés. Különösen elkeserítőnek láttam a helyzetet 
szűkebb hazámban, a Dél-Dunántúlon. Budapesten, és néhány nevesebb 
néptánc-műhely (Székesfehérvár, Győr, Debrecen, Szeged, Jászberény)<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>környezetében jobb volt az összkép A 
vidék e téren is kullogva követte a fővárost. Az első, 1979-80-as budapesti 
táncház-vezetői tanfolyamon kívül mindössze néhány helyen zajlott működési 
engedélyt adó népzenei tanfolyam az országban. Ezt a helyzetet felismerve 
kezdtem el szervezni Bonyhádon azt a népzenész-képző kurzust, amely 1986-87-ben 
mintegy 30 fiatalnak adott alapfokú működési engedélyt.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>A tanfolyam jelenléte a városban megpezsdítette a népzenei életet is, 
hiszen a havonta idelátogató növendékek és persze a jeles oktató gárda (Halmos 
Béla, ifj. Csoóri Sándor, Kozma Gyula és Fekete Antal) jó hangulatú táncházakban 
kamatoztatta a frissen szerzett tudást. Sok egykori hallgató emlékszik vissza 
szeretettel az itt töltött hétvégékre.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Természetesen kézzel fogható eredménye is volt ennek a tanfolyamnak úgy a 
szűkebb környék népzenei életére, mint a népzenei találkozó színvonalára 
vonatkozóan. Jelentősen növekedett környékünkön a népzenével foglalkozó fiatalok 
száma, Szekszárdon alapfokú képzést indítottunk a Bartina táncegyüttes zenészei 
segítségével 1991-től,<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>mára több 
zenekarra való muzsikus látja el a megye táncegyütteseinek kíséretét. Sőt, 
néhányan a nyíregyházi főiskolán népzene-tanári diplomát szerezve ma már a 
bonyhádi és szekszárdi zeneiskolák népzene-tagozatain oktatnak.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>No, és persze a népzenei találkozóra 
jelentkező zenekarok és szólisták tudás-szintje is észrevehetően megemelkedett. 
Halmos Béla fogalmazott úgy a 90-es évek elején, hogy a találkozó első nyertesei 
most a &#8222;futottak még&#8221; kategóriába is alig férnének be.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Álszentség volna azt állítani, hogy a bonyhádi népzenei tanfolyam 
váltotta meg a magyarországi táncház-mozgalmat, de azt hiszem, hogy a magunk 
szerény módján hozzájárultunk a jelenlegi helyzet kialakulásához.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>Nem kevésbé mondható ez el a 80-as évek 
második felétől hál&#8217; istennek gomba módra szaporodó népzenei iskolákról 
sem..</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>ÚJABB KATEGÓRIÁK A FIATALOKNAK.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>A több helyen, elsősorban nagyobb városokban létrejövő népzene-iskolák, 
vagy állami zeneiskolákban megalakuló népzenei tagozatok mind nagyobb számban 
képezték a magas színvonalon produkáló növendékeket, akik már az 1989-es 
találkozón jelen voltak. A zsűri részéről vetődött fel &#8211; jogosan -, hogy nem 
reális összemérni a tizenéves zeneiskolásokat a 20-30 éves rutinos felnőttekkel. 
A megoldás a következő fesztiválon valósult meg. 1991-től a bonyhádi népzenei 
találkozókon mind a zenekari, mind a szólista kategóriában bevezettük az 
ifjúsági korcsoport kategóriáját. </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Ezzel voltaképpen &#8211; elsőként az országban &#8211; elébe mentünk egy felbukkanó 
igénynek, amely rövidesen meghatározó arculatot kölcsönzött fesztiválunknak. 
Néhány év leforgása alatt átbillent az egyensúly az ifjúsági kategória javára, 
majd újabb néhány év múlva drasztikusan visszaesett ez a fajta érdeklődés. Ennek 
kézzelfogható magyarázata, hogy Gödöllőn létrehozták a népzenei iskolák országos 
versenyét. Ezt a tényt csak üdvözölni tudom, hiszen az az ügy kapott újabb 
fórumot, amelyért én magam is munkálkodom.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>A vélemények megoszlanak arról, hogy a bonyhádi Országos Népzenei 
Találkozó mennyire jelentős fórum a magyarországi táncház-mozgalomban. Ha nem is 
tartozik a legfontosabbak közé, azt nehéz lenne elvitatni, hogy mindig az 
igények ütőerén tartotta kezét, és a mozgalom érdekeit igyekezett 
szolgálni.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Természetesen a gödöllői találkozó &#8211; mely nyugodtan tekinthető a 
népzene-iskolák országos tanulmányi versenyének &#8211; létrejötte nem szüntette meg 
Bonyhádon az ifjúsági kategóriákat. Ezek tovább működnek, hiszen itt más 
miliőben, más körülmények között mérethetik meg magukat az ifjú népzenészek. 
Ennek számomra az a tanulsága, hogy a több rétegű bemutató-rendszer lényegét és 
valódi értelmét az jelentené, ha a különböző helyeken különböző célokkal működő 
rendezvények szervezői tudhatnának egymásról, megismerhetnék egymás 
koncepcióját, és legfőképpen nem tekintenék egymást konkurenseknek. Nagyrészt 
erről kéne szólnia ennek a tanácskozásnak is.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>VERSENY, VAGY BEMUTATÓ?</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>A népzenei fesztiválok rendezését megelőző ún. előkészületi szakaszban 
megkerülhetetlenül fontos kérdés, hogy milyen jellegű fesztivált szeretnénk 
létrehozni és működtetni. Lehet meghívásos alapon, a saját ízlésünknek megfelelő 
reprezentatív keresztmetszete a népzenei kultúrának (ez meglehetősen drága 
mulatság), vagy jelentkezéses alapon, seregszemle-szerűen. Ez utóbbi esetén 
vetődik fel a fentiekben megfogalmazott kérdés. Írásom elején már érintettem ezt 
a problémát azzal az ígérettel, hogy a későbbiekben visszatérek rá. Nos, lássuk 
hát az erről alkotott véleményemet, mellyel természetesen lehet 
vitatkozni.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Ahogy már említettem, a bonyhádi népzenei találkozó versenyként indult, 
majd fokozatosan átment abba a jelenlegi állapotába, amely valójában 
meghatározhatatlan. Vagyis egy köztes állapotba a verseny és a bemutató között. 
Van ugyan díjazás, de nem olyan megfoghatóan, mint korábban. A zsűri nívódíjak 
és kiemelt nívódíjak formájában osztja ki azt a pénzösszeget, amit sikerült 
összegyűjteni a &#8222;versenyzők&#8221; díjazására. Úgy érzem, túlságosan súlytalanná vált 
a motiváció. </FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Kissé tán konzervatív módon azt vallom, hogy a versenyszellem egyáltalán 
nem árt, sőt kifejezetten hasznos a minőségi produktumok létrejöttének 
elősegítéséhez. Nem igazán helyén való a sportversenyekkel példálózni, de szép 
számmal sorolhatnék különféle zenei versenyeket, vagy más művészeti ágak hazai, 
vagy nemzetközi versenyeit. Az &#8222;adjunk mindenkinek egy kis díjat, megérdemli, ha 
már eljött&#8221; szemlélet ellaposítja, elsekélyesíti a lényeget. Igen is, fel kell 
vállalni a döntés felelősségét, akár a tévedés ódiumát is, ha hatékonyan akarjuk 
szolgálni a népzenei mozgalom ügyét.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Még egy adalék a versenypártiság melletti érveléshez. Sok művészeti ág az 
amatőr mozgalomból szívja fel hivatásos művészeinek egy részét. Ez akkor valósul 
meg maradéktalanul, ha megfelelő színvonalon képes működni az amatőr vonal, 
ennek pedig egyik fő mozgatója az egészséges versenyszellem. Ne engedjük, hogy 
az &#8222;amatőr&#8221; kifejezés pejoratívvá váljon! Ha megszüntetjük az amatőr mozgalmak 
felhajtó erejét, céltalanná, üressé tesszük azokat. Így nem hordoznak majd több 
tartalmat, mint a szabadidőnek a kocsmába járásnál egy fokkal hasznosabb 
eltöltését.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Engedtessék meg még egy gondolat a korábban volt táncházi 
versenyprogramról. Lehet, hogy kissé hosszabbá, egyesek szerint nehézkesebbé 
tette a fesztivál menetét, de az alapgondolatot maradéktalanul szolgálta. 
Nevezetesen, hogy a zenekarokat azok szerint a szempontok szerint értékelje a 
zsűri, ahogy a valóságban is működnek: tehát a színpadon és a táncházban. Én 
nagyon sajnálatosnak tartom, hogy ez a szempont ma már nem szerepel a bírálók 
pontozó lapján. Talán a lebonyolítás körül kellett volna valamilyen 
változtatást, egyszerűsítést véghez vinni, hogy probléma-mentesen beilleszkedjen 
a 2 napos rendezvény menetébe a táncházi versenyprogram is. Változatlanul 
fenntartom az erről alkotott álláspontomat, de szívesen venném, ha többen 
elmondanák véleményüket, megerősítenének, vagy vitába szállnának velem. 
</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Az elmúlt 20 év történetéhez tartozik még, hogy 1991-ben 
prímás-versennyel kísérleteztünk &#8211; nem nagy sikerrel. Ezért ez a kategória a 
továbbiakban szóba sem került. Nem így az a másik próbálkozásunk, amely 
létjogosultsága ellenére is csupán egyszeri alkalmat élt meg. Ez egy kamaratánc 
fesztivál összekapcsolása volt a népzenei találkozóval abból a megfontolásból, 
hogy az ily módon jelen lévő táncosok megkönnyítik a táncházi verseny-program 
lebonyolítását. Ráadásul egy lappangó igényre sikerült rátapintanunk, de anyagi 
és szervezési nehézségek miatt ez sem folytatódott. Kár érte! Az 1993-as 
kamaratáncos találkozó után a következő évben ismét megrendeztük a fesztivált, 
mégpedig azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ezzel a rendezvénnyel 
kapcsolódhassunk az akkor még napirenden lévő Világkiállítás vidéki 
program-sorozatához. Ez, sajnos nem valósulhatott meg, de így került át a 
bonyhádi népzenei találkozó rendezési ideje a páros évekre.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Végezetül, mintegy összegzésképpen hadd mondjam el jóleső érzéssel, hogy 
a mai népzenész-élvonalban igen szép számmal vannak olyan előadók, akik 
megfordultak Bonyhádon, vagy esetleg itt figyelt fel rájuk a szakma. Szép és 
méltó ünneplés lett volna, ha őket is meghívhattuk volna egy gála-koncertre, de 
sajnos az anyagi feltételek nem tették lehetővé. Úgy látszik, ez is igazolja 
műfajunk réteg voltát, a valódi értékek helyre kerülésének égető szükségességét. 
Ehhez úgy járulhatunk hozzá, ha saját soraink között rendet teszünk, létre 
hozunk egy egységes információs rendszert, megszüntetjük a felesleges 
átfedéseket, és egymás munkáját erősítve közösen dolgozunk a népzenei mozgalom 
további sikereiért. Ennek koordinátora a Hagyományok Háza lehet, mely rövid 
fennállása alatt is komoly erőfeszítéseket tett a mozgalom egységesítésére. 
</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Bonyhád, 2002. október 6.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 2">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 2">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 2">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 2">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN 
style="mso-tab-count: 2">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 2">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 2">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN><SPAN 
style="mso-tab-count: 1">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
</SPAN>Szabó László</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></P></DIV></BODY></HTML>