<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML xmlns:o = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1276" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV>Kedves István!</DIV>
<DIV>Köszi a reagálást, de azt hiszem, hogy nekem is hozzá kell fűznöm néhány 
gondolatot.</DIV>
<DIV>Azzal együtt, hogy alapjaiban egyetértek a felvetéseiddel, hangsúlyozom, 
hogy a találkozó létrejöttében elsősorban a táncház-mozgalom hajtásainak 
nyesegetése, gondozása volt a fő cél. Húsz évvel ezelőtt - gondolom, te is 
megélted - a két dolog nem vált el olyan élesen. Gondolok itt azokra a szép 
számú ismeretterjesztő jellegű koncertekre, klubestekre, ahol táncházi zenekarok 
és szólisták népszerűsítették a népzenét. Az itt elhangzó zeneszámok a maguk 
módján "feldolgozások" voltak, amennyiben annak tekintjük az eredeti anyagból 
kiragadott részleteket, "táncrend-keresztmetszeteket". Kissé talán megmosolyogni 
valóak voltak mai szemmel, de akkor jelentős szerepet töltöttek be ezek a 
műsorok az autentikus folklor megismertetése terén. Legalábbis itt 
"vidéken".</DIV>
<DIV>Egyébként a megméretés egyik módja - a táncházi versenyprogram - pontosan 
ezt a célt szolgálta, nevezetesen, hogy minél hagyományhűbben tudjanak a bandák 
tánc alá muzsikálni.</DIV>
<DIV>Véleményem szerint a "verseny-jelleg" megszüntével billent át a dolog a 
szinpadi produkciók irányába. Ezzel a felfogásommal sokan nem értenek egyet, de 
én akkor is kitartok mellette. De ez - azt hiszem - elég jól kitűnik az 
írásomból.</DIV>
<DIV>Mindenesetre még egyszer köszönöm a gondolataidat, nem hiszem, hogy 
lényeges külömbség lenne a táncház-mozgalom értelmezésében közöttünk.</DIV>
<DIV>Üdv: Szabó Laci</DIV>
<BLOCKQUOTE dir=ltr 
style="PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #000000 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV style="FONT: 10pt arial">-----Eredeti üzenet----- </DIV>
  <DIV 
  style="BACKGROUND: #e4e4e4; FONT: 10pt arial; font-color: black"><B>Feladó:</B> 
  <A title=pavai@chello.hu href="mailto:pavai@chello.hu">Pávai István</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Címzett:</B> <A title=lista@list.folkradio.hu 
  href="mailto:lista@list.folkradio.hu">'A Folkrádió levelező listája'</A> 
</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Elküldve:</B> 2004. február 11. 20:56</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Tárgy:</B> [Folklista] táncház és színpadi 
  néptánc</DIV>
  <DIV><BR></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>Kedves Laci! Bocs, hogy beleszólok, 
  de:</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>1.&nbsp;A táncházmozgalom nem azonos a 
  színpadi népzene-néptáncmozgalommal.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>2.&nbsp;A színpadi népzene-néptáncmozgalom 
  (folklór-revival) Magyarországon legalább 200 éves múltra tekint 
  vissza.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>3. A táncházmozgalom valóban a hetvenes 
  évek elején bontakozott ki (30 éves), lényege pontosan abban van, hogy a tánc 
  visszakerült a színpadról a "földre", a táncot és a zenét az eredeti 
  környezetében természetszerűen létező közösségi szórakozási funkciójába 
  helyezte vissza.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>4. Az eredeti néptáncot 
  és&nbsp;népzenét&nbsp;eredeti funkciójában városon meghonosító 
  táncházmozgalom&nbsp;hatott a színpadi népzene- és néptánmozgalomra is. Ez a 
  hatás pontosan az autentikusabb stílus felé való fordulást jelentette, hiszen 
  azelőtt, az ötvenes-hatvanas években szinte kizárólag&nbsp;az eredeti 
  folklórtól messze elrugaszkodott koreográfiákat, zenekari 
  hangszerösszeállításokat, zenei feldolgozásokat lehetett 
  látni-hallani.&nbsp;</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>5. Az új színpadi népzenei keretek között 
  létrejöttek újfajta feldolgozások is, amelyek nem tartoznak a táncházmozgalom 
  kereteibe, akkor sem, ha olyan zenekar játssza ezeket, amelyik táncházban is 
  muzsikál, vagy akár a színpadon felváltva játszik feldolgozást és eredeti 
  népzenét.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>6. Nem vagyok feldolgozás-ellenes, csupán 
  annyit szeretnék, hogy lássuk világosan, hogy mikor milyen műfajjal, stílussal 
  stb. van dolgunk. A klasszikus zenészek körében nem fordul elő, hogy valaki 
  Mozart műveit Beethoven neve alatt írja ki a plakátra, CD-borítóra stb. A 
  népzenei mozgalmak iránt érdeklődők műkedvelők közül viszont sokan nem tudják 
  megkülönböztetni az autentikus népzenét a feldolgozástól. Ez nyilván a 
  népzenei műveltség és az oktatás általános hiányosságaival magyarázható, 
  amiről már többször esett szó itt a listán.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>Mindezeken túl igen fontosnak tartom, ami 
  Bonyádon eddig történt, a fenti pontosításaim nem is mind szószerint neked 
  szólnak, csupán a te hosszabb leveledet olvasva jutott eszembe, hogy ezt a 
  néhány gondolatot ide leírjam.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>Üdv.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=809262918-11022004>Pávai István</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN 
class=809262918-11022004></SPAN>&nbsp;</DIV></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>