<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1106" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Mire gondoltál az <FONT 
color=#ff0000>ajánláslistával</FONT><FONT color=#000000>?</FONT></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Beja</FONT></DIV>
<BLOCKQUOTE dir=ltr 
style="PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #000000 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV style="FONT: 10pt arial">----- Original Message ----- </DIV>
  <DIV 
  style="BACKGROUND: #e4e4e4; FONT: 10pt arial; font-color: black"><B>From:</B> 
  <A title=pavai@chello.hu href="mailto:pavai@chello.hu">Pávai István</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>To:</B> <A title=lista@list.folkradio.hu 
  href="mailto:lista@list.folkradio.hu">'A Folkrádió levelező listája'</A> 
</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Sent:</B> Thursday, October 23, 2003 10:56 
  AM</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Subject:</B> [Folklista] kritika</DIV>
  <DIV><BR></DIV><!-- Converted from text/plain format -->
  <P><FONT size=2><FONT size=3>Salamon Beja írta:"Én is hiányolom az építő 
  jellegű kritikákat..."<BR><BR><STRONG><FONT color=#ff0000>A kritika nem 
  valaki, hanem valami ellen kellene szóljon.</FONT></STRONG> Pl. azt kellene 
  megírni, hogy az amúgy nagyon jó CD-n ez meg ez nem így kellene hogy legyen a 
  zenében vagy a&nbsp; zerkesztésben. Pl. ha eredeti népzenét reprodukál az 
  együttes, akkor természetellenes, mesterkélt az a gyakorlat, hogy a 
  dallamváltásoknál a kíséret már egyből tudja, hogy milyen akkordot kell fogni. 
  Akkor lesz folklórszerű a felvétel, ha ilyenkor megtartják az előző akkordot, 
  akkkor is, ha az eltér az új dallam kezdőhagjától. Az írott klasszikus zenében 
  ez hiba lenne, de vegyük észre, a népzene sok mindenben eltér a klasszikus 
  zenétől, s ez nem csak a dallamokat jelenti, hanem az előadásmódot, a zeneakri 
  összjáték gyakorlatát is.<BR><BR>Az elmarasztaló kritika megelőzésének az 
  lenne a módja, ha a CD-n való közreadás előtt a zenekar a felvételeit 
  megmutatná legalább két olyan tapasztaltabb valakinek, aki feltehetően ért 
  hozzá. Ezt korábban <STRONG><FONT color=#ff0000>lektorálás</FONT></STRONG>nak 
  nevezték, s a kiadók kötelezően alkalmazták, ma meg megy ki divatból, mert 
  munkát ad az együttesnek, a lektori észrevételek nyomán itt-ott változtatni 
  kellene.<BR><BR>A mai CD-ken nagyon gyakran nem a zenével van a nagyobb baj, 
  hanem sok a <STRONG><FONT color=#ff0000>szerkesztési hiba</FONT></STRONG> A 
  leggyakoribb hiba az erdélyi román (és magyar) anyagoknál, hogy tévéből 
  frissen tanult dallamokat is fölvesznek az adatközlőktől, s azokat 
  reprodukálják. A másik hiba, hogy nem tudják pontosan, hogy az általuk 
  játszott zenét hogyan kellene megnevezni, mert nem tudták megkérdezni, amikor 
  valamilyen adatközlős koncerten "gyűjtöttek" a piros gomb megnyomása által. 
  Ilyekor poétikus címeket adnak, hogy ezzel áthidalják a dolgot, de a CD-t jó 
  pénzért megvásárló érdeklődő aztán találgathatja, hogy mit is hall, s arra 
  vajon mit kellene (lehetne) táncolni.<BR><BR>Talán jó lenne egy <STRONG><FONT 
  color=#ff0000>ajánlás</FONT></STRONG>listát közzétenni a Folkmagazinban a 
  CD-kiadásra vállalkozók számára, s ha ennek nyomán kevesebb lenne a tévedés, 
  annak a kritikáját könnyebb elviselni. Ha viszont egy CD-ről kimutatja a 
  kritika, hogy akár csak 50 százalékban rossz, azt súlyos személyes támadásnak 
  fogják értékelni a szerkesztők és az előadók, akkor is, ha kritika nem 
  rosszindulatú.<BR><BR>Pávai 
István</FONT><BR><BR></FONT></P></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>