[Folklista] Hagyományok és hagyományozódás átalakulása Magyarpalatkán,- Rőmer Judi
Kemecsei Gábor
kemecsei at folkradio.hu
2015. Okt. 9., P, 19:29:08 CEST
Hagyományok és hagyományozódás átalakulása Magyarpalatkán - Rőmer
Judit tanulmánya
Romániában 1945-89-ig kommunista rezsim uralkodott, melynek elsődleges
gazdaságpolitikai intézkedése az 1947-től bevezetett mezőgazdasági
kollektivizálás. Ennek során a magántulajdonban lévő földek és jószágok
kényszerű beszolgáltatásával termelő szövetkezeteket (későbbiekben:
téesz) alapítottak, ahol a lakosság a közös tulajdonúvá vált
földterületeket meghatározott munkanormák szerint művelte, a termény
nagy részét pedig beszolgáltatta.
Magyarpalatkán a téesz (helyi elnevezéssel: kollektív) körülbelül
1960-62-ben alakult. Az állam a 60-as évek közepére a magántulajdonok
birtokbavételével megszüntette a kalákás munkákat, így lassan az ahhoz
kapcsolódó táncalkalmakat is. Talán ez az első, és egyben legmesszebbre
menő közösség-bomlasztó lépés a politika irányából, melynek mélyreható
kultúraváltó hatása lett. A földek elvétele megszüntette a
helyhezkötöttséget, a lokális endogámiát (miszerint mindenki csak a
saját falujából hátasodhat), a lokálpatriotizmust, a paraszti öntudatot,
a tulajdontudatot, a felemelkedés és előrelépés lehetőségét és a
földművelő-állattartó gazdának minden olyan társadalmi és mentalitásbeli
jellemzőjét, amitől paraszt volt. Felborult a gazdálkodó családok
hierarchiája, rendje, munkamorálja, a családtagok szerepköre és
tekintélye, ami jelentős társadalmi krízist okozott. Így teljes
érdektelenséggel fordultak a közös gazdaság felé, elfeledve a
felelősségtudatot, megrontva az állami gazdaságok munkamorálját.
A téeszesítés elsődleges szenvedői a magántulajdonuktól megfosztott
gazdák. A cigányoktól (beleértve a zenész cigányokat is) azonban –
földjük nem lévén – nem volt mit elvenni, így tulajdonképpen a kalákák
megszűnésén túl más kár nem érte őket. A vasárnapi táncok sok helyen
ettől függetlenül továbbra is megmaradtak, a magánházak, csűrök helyett
a kultúrházak szolgáltak a tánc helyszínéül. A kultúrházak is a
kollektivizálás idején épültek egyrészt gyűlések, másrészt különféle
közösségi rendezvények – úgymint színház, táncok, bálok, lakodalmak –
helyszínéül. A kezesek ugyan megmaradtak feladatkörükben, kissé
átalakult hatáskörük, felelősséggyakorlásuk tere. Továbbra is az ő
dolguk volt a zenészek megfogadása, az alkalmak szervezése és
lebonyolítása, de mivel a tánchelyet a kultúrház adta, így az azt
üzemeltető személy lett felelős a helyért, illetve a rendért. A zenészek
bérét az addigi közösségi munkával való kifizetés helyett önállóan,
saját forrásból kellett fedezni.
A közössé tett földet senki nem érezte a közösségének, hiszen nem az
döntött megműveléséről, és nem a közvetlen eredményt hasznosították,
hanem külső utasításra, meghatározott ütemterv szerint „idegen
földként”, motiváció nélkül művelték, valamint bekerült a rendszerbe a
pénz eszköze, ami átformálta az értékrendszert és a gondolkodásmódot.
Módosította a célt, ami felborította a munka – megélhetés egyensúlyát.
Emellett fontos megjegyezni a fokozatos elszegényedést, ami az egyébként
is szegény Mezőséget még alacsonyabb életszínvonalra süllyesztette.
„....a kollektívbe csak reggel kaptuk a parancsot. Reggel tudtuk meg,
hogy hova kell menni. Hétvégén vot, amikor vasárnap is megkövetelték,
aki ment, ment, nem büntették meg mondjuk azért ha nem ment valaki, én
személyesen, én nem mentem. De voltak akik mentek. Nem vot rendes
munkanap vasárnap, de kerültek olyan munkák, hogy kellett munkás. Nagyon
gyengén fizettek, úgyhogy abból nagyon gyengén tudtunk megélni.
Kukoricát adtak, meg egy pár lejt, hogy éppen sóra, s borsra elég
legyen. Nehezebb vot mint előtte, s mint ahogyan most.”
A téeszesítés, az ipartelepítés és a területrendezés (szisztematizálás)
elsődleges okozója volt a falvak elnéptelenedési folyamatának.
Meghatározó következményei voltak a közoktatást módosító rendeleteknek
is, úgymint a tannyelv és a tananyag folyamatos elrománosítása, illetve
az 1976-tól kötelezővé tett tíz osztályos elemi iskola. A fiatalok
ingyen mehettek a városba tanulni, aki gyengébben tanult otthon maradt,
a képzettebbek elköltöztek, csak hétvégente, vagy egyáltalán nem jártak
haza. A felnőtt férfiak egy része – aki nem került be a téesz dolgozói
közé – ingázni kezdett (helyi nevén: navétázott): városra járt dolgozni,
főként építkezésekre. Így a településen alacsony iskolázottságúak és
idősek, mezőgazdasággal foglalkozók maradtak. A hazajárók sokat hoztak a
városi kultúrából, értékrendből, ízlésből, és keveset tartottak meg a
falusiból. Így, a várossal folytatott – egyre sűrűsödő – interakciók
révén került le falura a diszkó, a lemezjátszó, a magnó, a városi
viselet stb. Megszűnt tehát a fiatalok közössége, majd az állandó
ingázás következtében tágabb kereteket kaphatott a lokális endogámia.
Ennek következtében a lokálpatriotizmus is egyre halványabbá vált. Az
életmódváltás tehát éles kultúraváltást hozott magával.
folyatás itt:
http://folkradio.hu/hir/6440
További információk a(z) Lista levelezőlistáról