[Folklista] A magyar népmese napja.
ora2
endreora2 at gmail.com
2010. Sze. 29., Sze, 23:03:57 CEST
Szeptember 30-a, a magyar népmesék napja.
<< A népmese a népi lelkület megnyilvànulàsa. A népmesén keresztül a népi
képzelet alkotòereje nyilatkozott meg évszàzadokon, évezredeken àt, jòval
mielôtt följegyzett irodalom létezett volna. A népmesén keresztül a nép
àlmai, vàgyai, öröme és bànata szòlalt meg, s a képzelet szìnes szàrnyàn
fölemelkedett a rideg valòsàg földjérôl egy szebb és igazabb vilàgba...
A vilàg valamennyi népmeséjének
van<http://www2.keymedia.hu/keymediaclick.cgi?site=index&id=566702>
egy
közös tulajdonsàga: a jònak a gyôzelmét hirdeti meg a gonosz fölött. Ezen a
közös tulajdonsàgon tùl
azonban<http://www2.keymedia.hu/keymediaclick.cgi?site=index&id=703813>
minden
népnek a mesemondàsa màs. Az ò-görög eredetû népmesékben példàul, melyek ma
legalàbb egy tucatnyi nemzet mesekincsének a gyökerét képezik, a « jòt »
minden esetben egy rendkivüli erôvel és tehetséggel megàldott hôs képviseli.
A germàn eredetû népmesék hôsei többnyire gyerekek.
Ezekkel ellentétben, a magyar népmesék hôse rendszerint legényember, aki
vagy fizikailag, vagy tàrsadalmilag alacsonyabbrendû. A leggyöngébb, a
legtapasztalatlanabb, a legfiatalabb a testvérek között. Nagyon sokszor
apàtlan-anyàtlan àrvaként nôtt fel a falujàban, aki mindössze a
disznòpàsztorsàgig vitte, tehàt tàrsadalmilag a legalacsonyabb fokon àll. De
még abban az esetben is, ha kiràlyfi a mese hôse, még akkor is a legkissebb
és leggyöngébb a kiràlyfiak között, aki màsokhoz viszonyitva hàtrànyt
szenved valamilyen téren az indulàs pillanatàban. A magyar népmesében minden
alkalommal a hôs lelki ereje kell kiàlljon bizonyos pròbàt ahhoz, hogy testi
ereje megnövekedhessék.
A magyar néplélek mélységét és tisztasàgàt bizonyitja a magyar népmesék
hàrom legjellegzetesebb kelléke is.
Egyik a « jòtét helyébe jòt vàrj » folytonos ismétlôdése. A gyönge, magànyos
és többnyire fegyvertelen vàndorlegény
segitségérevan<http://www2.keymedia.hu/keymediaclick.cgi?site=index&id=566702>
egy
terhet cipelô öregasszonynak, vagy jòt cselekszik bajbakerült àllattal,
madàrral, s jòtettéért cserébe ùtbaigazitàst kap, esetleg egy varàzssìpot,
melynek birtokàban szembe
tud<http://www2.keymedia.hu/keymediaclick.cgi?site=index&id=19604>
szàllni
a veszedelmekkel és legyôzheti az akadàlyokat. Vagyis az erô és a siker
feltétele minden esetben a lelki jòsàg.
Màsodik jellegzetes kellék, mely egyetlen màs nép meséjében sem lelhetô fel,
a « hamuban-sült-pogàcsa », amit édesanyja tesz az ùtnak indulò fia
tarisznyàjàba. Ez a pogàcsa
nem<http://www2.keymedia.hu/keymediaclick.cgi?site=index&id=703105>
csupàn
az anyai szeretetet képviseli,
hanem<http://www2.keymedia.hu/keymediaclick.cgi?site=index&id=223780>
az
anyai szeretet és gondoskodàs àltal a felnövekedett gyermek lelkébe plàntàlt
« otthoni örökséget » is. A hitet, jòsàgot, szeretetet, becsületességet és
mindazokat a lelki kincseket, melyek képessé teszik a vilàgba kiindulò
fiatal vàndort arra, hogy meglelje benne az igaz utat. Valahànyszor a fiatal
hôs elfàrad, elcsügged vagy eltéved a vadonban és tarisznyàjàba nyùlva harap
egyet ebbôl az anyja sütötte pogàcsàbòl, ereje visszatér, ùj reményt merìt
és képessé vàlik arra, hogy tovàbb menjen rendeltetése felé.
Hasonlòan mély lelki értelmet képvisel a « tàltos paripa » is, ez a
csodàlatos beszélô lò, amit a legkisebb kiràlyfi rendszerint egy elhagyott
kerités sarkàban lel meg, sovàny, gondozatlan vén gebe formàjàban. Mihelyt
paràzzsal eteti meg, azonnal gyönyörûszép szàrnyas paripàvà vàltozik, mely
elôtt nincs többé tàvolsàg, sem akadàly. Mélységes szimboluma ez az emberi
lélek mélyén elrejtett isteni tulajdonsàgoknak, melyek csak akkor jöhetnek
fölszinre és érvényesülhetnek ha « élô paràzzsal », isteni tûzzel etetjük az
emberi lelket....>>
Wass Albert
További információk a(z) Lista levelezőlistáról