[Folklista] Isten éltesse az éltetőket... üstöllést!

Keszthelyi Imre keszthelyi at tilos.hu
2009. Aug. 31., H, 19:04:29 CEST


Ez a patakzó üst jól meghekkelte az összes levelet.
Jó nagy tákot neki!


Ezüst-Patak zenekar Folk-Rock+1 kis Jazz!!!
> Ingyenes koncert a szeptember feszt2009en a népligetben, Szept.4.én
> 15:30-17:00-ig a Vízvonal színpadon!
>
> Szick Gergely
> www.ezustpatak.hu
> +36203712333
>
> 2009. augusztus 29. 13:26 Keszthelyi Imre írta, <keszthelyi at tilos.hu>:
>
>> > ,...s teremtődjön köréjük továbbéltető közösség!
>>
>> Köszönöm a továbbgondolást.
>>
>> A népdalénekes asszonyt nem kell kizárnunk semmiből, annál inkább
>> befogadni
>> őt és alkotásait - tőlünk telhetően - saját városi(as) kultúránkba.
>> Annál is inkább, mert saját közössége már nem fogja értékelni, és a
>> hagyomány szigorú szabályai szerint befogadni-éltetni-továbbadni avagy
>> elvetni azokat.
>> Már Bartóknak, Kodálynak is volt oka ezen keseregni (ez azonban nem
>> bénította, hanem hatalmas munkára sarkallta őket), mégis, miilyen
>> hatalmas
>> gazdagság vette körül őket a mai állapotok felől nézve?!
>>
>> Zárványok maradtak - afféle utolsó hírmondók -, és örvendhetünk, hogy
>> akad kisebb-nagyobb közösség, amely még (már) értékeli
>> megőrzött és újraalkotott kincseiket.
>>
>> Gondoljunk csak arra, hogy hány még aktív paraszti dudást ismerünk
>> hazánkban és környékén. Én csak egyet.
>> No, és hány teljes zenekarról tudunk Erdélyben? Én csak egyről.
>> És Erdély még szerencsés. Virágzik a táncházmozgalom, amely születésekor
>> közeli forrásokból tudott meríteni, és példaként szolgált valamelyest
>> a falusiak saját hagyományaikhoz való viszonya számára is.
>>
>> Vannak vidékek, ahol az utolsó, még erejük, tudásuk teljében levő
>> zenészektől nincs, aki átvegye az örökséget, mert a környezetüknek már
>> nem
>> kell, és a városiak, akik felfedezhetnék értékeiket, későn fognak
>> felébredni.
>> Én a Técsői Banda idevágó példáját ismerem.
>>
>> Generációmnak még volt szerencséje ennél jobb időket megélni.
>> Erdély - dacára a kegyetlen és abszurd nacionálkommunista rezsimnek -
>> még valóságos tündérkertnek tetszett a néphagyományok jelenvalósága
>> szempontjából.
>> De voltak ám kertészei is ennek a tündérkertnek!
>> Igaztalan volna a nagyon sokak névsorából bárkit kihagyni, csakis
>> a személyes, és életemet is meghatározó találkozások okán emelem ki
>> Martin György és Kallós Zoltán nevét.
>>
>>
>> Tehát éltessük, ami ránk maradt, becsüljük meg eleven és holt
>> archívumaink
>> kincseit.
>> A megőrzendők kiválasztásában a szigorú hagyomány már nem, csak ízlésünk
>> tud támpontot adni - fejlesszük hát ízlésünket.
>>
>> Most múlik pontosan...
>> ENGEDJÜK??? - hadd menjen?
>>
>> Nem bab(zsák)ra megy a játék, de magam is szívesebben kalapálnám gépemet
>> babzsákon ülve.
>>
>>
>> Imre
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> Kedves Imre,
>> > Sok igazság van abban, amit írsz, csak az összhatás, a szemlélet
>> valahogy
>> > úgy néz ki, hogy itt van ez a népművészet, bekatalogizáltuk, betettük
>> az
>> > arhivumba, időnként leporoljuk, nyugodjon békében.
>> >
>> > "Tehát népművészetet csak az archívumokban láthatunk."
>> > Ez megint ilyen kinyilatkoztatásnak tűnik.
>> > Ezzel szemben a múlt évben  találkozhattunk a Fonóban
>> > népdalénekesasszonnyal
>> > Erdélyből - sajnos a nevét most nem tudom - , aki elmondta, hogy a
>> > szekéren
>> > munkába menet - jövet hogyan költötte tovább a kedves népdalát,énekét.
>> > Remélem őt nem kell kizárni a népművészetből.
>> >
>> >
>> > "hagyományok elemei...szükségképpen ki vannak ragadva abból az
>> > egységes egészből, amelyben a hagyományos társadalmak, közösségek
>> életében
>> > szerepüket betöltötték.
>> > ... nem lehet másképp."
>> >
>> > Ezzel sem értenék egyet, ha igény és lehetőség van, éltessük tovább...
>> >
>> > Bocsánat, hogy szerény véleményemet ide írom
>> >
>> > Üdvözlettel
>> > Endre
>> >
>> > 2009. augusztus 29. 8:50 Keszthelyi Imre írta, <keszthelyi at tilos.hu>:
>> >>
>> >> (A címben Pintér Béla színházcsináló "Népi rablét" című opuszára
>> utaltam
>> >> -
>> >> ő több színpadi művében boncolgatja szellemesen a a mai élet, a mai
>> >> művészet
>> >> és a hagyomány viszonyát.)
>> >>
>> >> A paraszti társadalom felbomlása - itt hamarabb, amott később, de -
>> >> napjainkra végbement. A felbomlás folyamata már akkor is javában
>> >> zajlott,
>> >> amikor a művelt rétegek figyelme legelőször a népi alkotások felé
>> >> fordult,
>> >> és a gyűjtések megkezdődtek.
>> >>
>> >> Tehát népművészetet csak az archívumokban láthatunk.
>> >>
>> >> Vannak-lesznek közösségek, amelyek az ebből eredő hagyományok elemeit
>> >> többé vagy kevésbé tovább éltetik, időről időre újrafogalmazva
>> azokat.
>> >> Ezek az elemek azonban már szükségképpen ki vannak ragadva abból az
>> >> egységes egészből, amelyben a hagyományos társadalmak, közösségek
>> >> életében
>> >> szerepüket betöltötték.
>> >>
>> >> Baj ez?
>> >> Ebbben nem foglalnék állást, de nem lehet másképp.
>> >>
>> >> Azokat fogjuk kiragadni a ránk maradt hagyományos jelenségekből, amik
>> >> számunkra jelentéssel, jelentőséggel bírnak, értéket képviselnek.
>> >> Hogy melyek ezek, az is koronként változik és változni fog.
>> >>
>> >> Ami nem változik többé (de a gyűjtés, rögzítés pillanatáig az is
>> >> folyamatos változásban volt), az éppen az elődeink által rögzített,
>> >> felgyűjtött,
>> >> megőrzött anyag, amihez nyúlhatunk, és elemeit változó érdeklődésünk,
>> >> ízlésünk szerint beépíthetjük mai, holnapi életünk elemei közé.
>> >>
>> >>
>> >> Mi például a múltkori levelemben idézett kalotaszegi bujka?
>> >> Hiszen  egy még jórészt hagyományos paraszti közösség
>> >> ünnepi viselete volt, de már ipari eszközökkel
>> >> (gyári posztóból, varrógéppel tűzve a díszítéseket)
>> >> készült.
>> >>
>> >> A babzsák a népi díszítőművészet elemeivel élő, azokat új funkcióban
>> >> alkalmazó iparművészeti termék, ami ráadásul a modern, az ergonómia
>> >> követelményit figyelembe vevő formatervezés (a design) alkalmazásával
>> >> készült.
>> >> Az ergonómia persze a népi használati tárgyakban is jelen volt -
>> >> generációk tapasztalatát alkalmazva - (a paraszti társadalom
>> >> felbomlásával
>> >> egyre szaporodó, reprezentációt szolgáló  dísztárgyakban már
>> kevésbé),
>> >> eszerint tehát tekinthetjük a babzsákot a népi tárgyalkotó művészet
>> >> folytatásának.
>> >>
>> >> Továbbgondolandó bőcsködések ezek, szeretettel írtam őket
>> >> (hol szeretet, ott ész nem) - és most ennék egy jó
>> >> népi bablét.
>> >>
>> >> Imre
>> >>
>> >>
>> >> Keszthelyi Imre
>> >>
>> >> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
>> >>
>> >> +36 20 525 6316
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> Sziasztok,
>> >> >
>> >> > Koszonom a velemenyeteket nagyon, el is gondolkodtam jonehany
>> dolgon.
>> >> > Azert meg leirhatnatok, hogy mikor lett volna mindez nephagyomany
>> >> szerinti
>> >> > babzsak. :)
>> >> >
>> >> > Anyi gondolatom tamadt, hogy meg is kell osszam ezeket:
>> >> > Zsuzsa en ebben a szohasznalatban sok dolgot nem latok tisztan.
>> >> > A babzsak motivacioi a kovetkezoek voltak:
>> >> > -sokat ulok szamitogep elott ezert ha este hazamegyek akkor nem
>> >> sorozatban
>> >> > gyartott szekre es kanapera akarok ulni ahhol a combhosszusag es a
>> >> > labszarmagassag nem talal emiatt ha ugy ulok, hogy a combom
>> >> vegigfekudjon
>> >> > a
>> >> > kanapen akkor a fenekem nem kerul be a kanape hajlasaba tehat
>> >> meggorbul a
>> >> > derekam (a kisparna az irto rossz). Ha beulok a fenekemmel a kanape
>> >> > hajlasaba akkor nem gorbul meg a derekam de viszont a combom nem
>> eri
>> >> vegig
>> >> > a
>> >> > kanape ulokejet igy a terdem huzodik, megfajdul. (ez gondolom
>> sokaknak
>> >> > ismeros erzes)
>> >> > -ugyanez a helyzet a fotelekkel.
>> >> > -alberletben lakom a fentieket nem en valasztottam a sajat
>> >> testmereteimre.
>> >> > -a fentiek miatt nem tudtunk leulni ketten kenyelmesen egymas melle
>> >> > fenykepeket vagy kozos temakat olvasni az interneterol.
>> >> > -ha pedig meg hobbibol programozok a laptopommal akkor kenyelmesen
>> >> tegyem
>> >> > mindezt es ne vonja el derek illetve a terdmegfajdulas a
>> figyelmemet a
>> >> > programozasrol.
>> >> >
>> >> > Tehat olyan ulo alkalmatossagot akartunk kesziteni ami a fentieknek
>> >> eleget
>> >> > tett. En hatarozottan ugy erzem, hogy ezt a targyat mi hoztuk letre
>> a
>> >> > sajat
>> >> > szuksegleteinkre. (en es a parom.)
>> >> > *Tehat elso definicio teljesitve.*
>> >> > (Egyebkent pedig zarojelben megjegyeznem hogy matematikaban es
>> egzakt
>> >> > tudomanyokban lehet definiciokat letrehozni, de mashol mar a
>> tobbseg
>> >> > csinalja a definiciot, "szocializalt tanulas ez". Eppen ezert nekem
>> >> kiise
>> >> > bajaim is vannak a definiciokkal, mert beleszolnak az organikus
>> >> > fejlodesbe.)
>> >> > Masreszt pedig nagyszuleimtol epp eleg irottas varrast kesziteset
>> >> lattam
>> >> > illetve lopva en is beleoltogettem jonehany centit az irottasaikba.
>> Es
>> >> > megtetszett. Mai napig is nagyon tetszenek. Ereztem hogy ezt az
>> >> alkalmat
>> >> > nem
>> >> > hagyhatom ki hogy a sajat babzsakomat ne diszitsem ki ugy ahhogy en
>> >> > szeretnem. Van benne sajat kacskaringo sajat ivelesu tulipan is (ez
>> >> egy
>> >> > hiba
>> >> > kovetkezmenye egyebkent de probaltam a hibat diszesebbe tenni).
>> >> Egyebkent
>> >> > a
>> >> > tervezes sajat.
>> >> > Tehat hatarozottan ugy erzem, hogy "*sajat hagyomanyom alapjan*" ha
>> >> nem
>> >> is
>> >> > hoztam letre, de mindenkepp sajat hagyomany alapjan diszitettem ki.
>> >> > *Tehat masodik definicio szinte teljesitve.*
>> >> > Azert csak szinte mert a babzsak nem hagyomany.
>> >> >
>> >> > De mi van akkor ha megis elterjed mindez... Es sok haziasszony fog
>> >> > hasonlot
>> >> > kesziteni. Es megtanitjak a gyerekeknek a babzsakkeszitest es a
>> >> > mintavarast?
>> >> > Es ha a gyereknek megtanitjuk akkor az hagyomany vagy sem? itt mar
>> >> > kezdenek
>> >> > homalyosak lenni dolgok. Csakmertha az mar hagyomanynak szamit
>> >> (marpedig
>> >> > oktatas nelkul a gyerek hagyomanynak fogja tekinteni :) ez illyen
>> >> > egyszeru)
>> >> > *akkor teljesulni fog majd a masodik definicio is*. Es akkor mar
>> >> > nephagyomany szerinti babzsak?
>> >> >
>> >> > Illetve mikor lesz hagyomany valami?
>> >> > Illetve meg kisse felek attol illetve szomoruva tesz az hogy ha
>> ilyen
>> >> > definiciokat hozunk akkor a mai kor embere pfuuuu nagyon ritkan fog
>> >> > nephagyomanyt apolni, legfokepp "elo mostani aktiv nephagyomany"
>> >> szerint
>> >> > elni (ezt nehez leirni de gondolom valamenyire ertheto). Es akkor
>> >> olyan
>> >> > definiciot hozunk letre ami a sajat kulturanktol elzar minket?
>> (hm...)
>> >> >
>> >> > Vegszokent megsem tiszta nekem mostmar ez a "nepmuveszet" sem pedig
>> >> "nepi
>> >> > iparmuveszet". Legfokepp ezt az iparmuveszet
>> >> > dolgot nem ertem. Maga az ipar szo hogy korul ide be?
>> >> >
>> >> > Udv Botond
>> >>
>> >> Keszthelyi Imre
>> >>
>> >> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
>> >>
>> >> +36 20 525 6316
>> >>
>> >> _______________________________________
>> >> Minden nap frissül a Folkrádió honlapja:
>> >> www.folkradio.hu
>> >>
>> >>
>> >
>> >
>>
>>
>> Keszthelyi Imre
>>
>> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
>>
>> +36 20 525 63 16
>>
>> _______________________________________
>> Minden nap frissül a Folkrádió honlapja:
>> www.folkradio.hu
>>
>>
>
>





További információk a(z) Lista levelezőlistáról