[Folklista] Népi bablét

Keszthelyi Imre keszthelyi at tilos.hu
2009. Aug. 29., Szo, 08:50:24 CEST


(A címben Pintér Béla színházcsináló "Népi rablét" című opuszára utaltam -
ő több színpadi művében boncolgatja szellemesen a a mai élet, a mai művészet
és a hagyomány viszonyát.)

A paraszti társadalom felbomlása - itt hamarabb, amott később, de -
napjainkra végbement. A felbomlás folyamata már akkor is javában zajlott,
amikor a művelt rétegek figyelme legelőször a népi alkotások felé fordult,
és a gyűjtések megkezdődtek.

Tehát népművészetet csak az archívumokban láthatunk.

Vannak-lesznek közösségek, amelyek az ebből eredő hagyományok elemeit
többé vagy kevésbé tovább éltetik, időről időre újrafogalmazva azokat.
Ezek az elemek azonban már szükségképpen ki vannak ragadva abból az
egységes egészből, amelyben a hagyományos társadalmak, közösségek életében
szerepüket betöltötték.

Baj ez?
Ebbben nem foglalnék állást, de nem lehet másképp.

Azokat fogjuk kiragadni a ránk maradt hagyományos jelenségekből, amik
számunkra jelentéssel, jelentőséggel bírnak, értéket képviselnek.
Hogy melyek ezek, az is koronként változik és változni fog.

Ami nem változik többé (de a gyűjtés, rögzítés pillanatáig az is
folyamatos változásban volt), az éppen az elődeink által rögzített,
felgyűjtött,
megőrzött anyag, amihez nyúlhatunk, és elemeit változó érdeklődésünk,
ízlésünk szerint beépíthetjük mai, holnapi életünk elemei közé.


Mi például a múltkori levelemben idézett kalotaszegi bujka?
Hiszen  egy még jórészt hagyományos paraszti közösség
ünnepi viselete volt, de már ipari eszközökkel
(gyári posztóból, varrógéppel tűzve a díszítéseket)
készült.

A babzsák a népi díszítőművészet elemeivel élő, azokat új funkcióban
alkalmazó iparművészeti termék, ami ráadásul a modern, az ergonómia
követelményit figyelembe vevő formatervezés (a design) alkalmazásával
készült.
Az ergonómia persze a népi használati tárgyakban is jelen volt -
generációk tapasztalatát alkalmazva - (a paraszti társadalom felbomlásával
egyre szaporodó, reprezentációt szolgáló  dísztárgyakban már kevésbé),
eszerint tehát tekinthetjük a babzsákot a népi tárgyalkotó művészet
folytatásának.

Továbbgondolandó bőcsködések ezek, szeretettel írtam őket
(hol szeretet, ott ész nem) - és most ennék egy jó
népi bablét.

Imre


Keszthelyi Imre

TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR

+36 20 525 6316







Sziasztok,
>
> Koszonom a velemenyeteket nagyon, el is gondolkodtam jonehany dolgon.
> Azert meg leirhatnatok, hogy mikor lett volna mindez nephagyomany szerinti
> babzsak. :)
>
> Anyi gondolatom tamadt, hogy meg is kell osszam ezeket:
> Zsuzsa en ebben a szohasznalatban sok dolgot nem latok tisztan.
> A babzsak motivacioi a kovetkezoek voltak:
> -sokat ulok szamitogep elott ezert ha este hazamegyek akkor nem sorozatban
> gyartott szekre es kanapera akarok ulni ahhol a combhosszusag es a
> labszarmagassag nem talal emiatt ha ugy ulok, hogy a combom vegigfekudjon
> a
> kanapen akkor a fenekem nem kerul be a kanape hajlasaba tehat meggorbul a
> derekam (a kisparna az irto rossz). Ha beulok a fenekemmel a kanape
> hajlasaba akkor nem gorbul meg a derekam de viszont a combom nem eri vegig
> a
> kanape ulokejet igy a terdem huzodik, megfajdul. (ez gondolom sokaknak
> ismeros erzes)
> -ugyanez a helyzet a fotelekkel.
> -alberletben lakom a fentieket nem en valasztottam a sajat testmereteimre.
> -a fentiek miatt nem tudtunk leulni ketten kenyelmesen egymas melle
> fenykepeket vagy kozos temakat olvasni az interneterol.
> -ha pedig meg hobbibol programozok a laptopommal akkor kenyelmesen tegyem
> mindezt es ne vonja el derek illetve a terdmegfajdulas a figyelmemet a
> programozasrol.
>
> Tehat olyan ulo alkalmatossagot akartunk kesziteni ami a fentieknek eleget
> tett. En hatarozottan ugy erzem, hogy ezt a targyat mi hoztuk letre a
> sajat
> szuksegleteinkre. (en es a parom.)
> *Tehat elso definicio teljesitve.*
> (Egyebkent pedig zarojelben megjegyeznem hogy matematikaban es egzakt
> tudomanyokban lehet definiciokat letrehozni, de mashol mar a tobbseg
> csinalja a definiciot, "szocializalt tanulas ez". Eppen ezert nekem kiise
> bajaim is vannak a definiciokkal, mert beleszolnak az organikus
> fejlodesbe.)
> Masreszt pedig nagyszuleimtol epp eleg irottas varrast kesziteset lattam
> illetve lopva en is beleoltogettem jonehany centit az irottasaikba. Es
> megtetszett. Mai napig is nagyon tetszenek. Ereztem hogy ezt az alkalmat
> nem
> hagyhatom ki hogy a sajat babzsakomat ne diszitsem ki ugy ahhogy en
> szeretnem. Van benne sajat kacskaringo sajat ivelesu tulipan is (ez egy
> hiba
> kovetkezmenye egyebkent de probaltam a hibat diszesebbe tenni). Egyebkent
> a
> tervezes sajat.
> Tehat hatarozottan ugy erzem, hogy "*sajat hagyomanyom alapjan*" ha nem is
> hoztam letre, de mindenkepp sajat hagyomany alapjan diszitettem ki.
> *Tehat masodik definicio szinte teljesitve.*
> Azert csak szinte mert a babzsak nem hagyomany.
>
> De mi van akkor ha megis elterjed mindez... Es sok haziasszony fog
> hasonlot
> kesziteni. Es megtanitjak a gyerekeknek a babzsakkeszitest es a
> mintavarast?
> Es ha a gyereknek megtanitjuk akkor az hagyomany vagy sem? itt mar
> kezdenek
> homalyosak lenni dolgok. Csakmertha az mar hagyomanynak szamit (marpedig
> oktatas nelkul a gyerek hagyomanynak fogja tekinteni :) ez illyen
> egyszeru)
> *akkor teljesulni fog majd a masodik definicio is*. Es akkor mar
> nephagyomany szerinti babzsak?
>
> Illetve mikor lesz hagyomany valami?
> Illetve meg kisse felek attol illetve szomoruva tesz az hogy ha ilyen
> definiciokat hozunk akkor a mai kor embere pfuuuu nagyon ritkan fog
> nephagyomanyt apolni, legfokepp "elo mostani aktiv nephagyomany" szerint
> elni (ezt nehez leirni de gondolom valamenyire ertheto). Es akkor olyan
> definiciot hozunk letre ami a sajat kulturanktol elzar minket? (hm...)
>
> Vegszokent megsem tiszta nekem mostmar ez a "nepmuveszet" sem pedig "nepi
> iparmuveszet". Legfokepp ezt az iparmuveszet
> dolgot nem ertem. Maga az ipar szo hogy korul ide be?
>
> Udv Botond

Keszthelyi Imre

TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR

+36 20 525 6316




További információk a(z) Lista levelezőlistáról