[Folklista] Számel Péternek
palikmaria at rubicom.hu
palikmaria at rubicom.hu
2008. Ápr. 11., P, 18:01:30 CEST
Tisztelt TBK!
Talán maga az első a ebben ebben a vitában,aki a vita két két mérlegéhez
képest, a centrumban áll, (végre!) egy igen jó megfogalmazásban.
Egyetértek,
1. Nekem is vannak olyan barátaim és én is Sebő, Énekelt versein nőttem fel
2. A mozgalomban tényleg az a fantasztikus,hogy úgy került a polcra
(lejegyzésre), hogy közben élő maradt SŐT olyannyira, hogy a fantázia
megmozdult. Minden elismerésem a mozgalmároknak!
Ha a fantázia beindul ( és nem Szentendrén sétálván a Skanzenban),akkor
szerintem élővé vált bennem is, először mint élvezet, majd az igény, majd
a tudásiránti igény és a hűség a népzene/néptánc iránti ( ezt itt egy
fejlődési sorrendként soroltam)
Nem tudok,úgy ránézni a Mona Lisa-ra, hogy ingerem legyen egy "ilyet"
festeni, a vizuális receptoraimnak egy konstans élmény, de nem több.
A zene pont az ellenkezője!
Szerintem az előadók számára az a lényegi/fontos - ha birtokában van annak
tudásnak, ami alapján, ha át akar menni a hídon,tudja hol a határ és
vissza is tudjon jönni. (mint előadó)
A többi vérmérséklet, ego vagy akár a pénz kérdése... - de ez már csak
hab a tortán, sallang.
Emberek! Ki a szabadba! Nálunk nyílnak a meggyfák, még este is illatoznak
ezek a menyasszonyok,miközben a békák egy pár napja csak berekeknek
(szerelmeskednek:-)) )
Üdv
Palik Mária
On Pén, Április 11, 2008 2:22 pm, Tárkány-Kovács Bálint wrote:
> Sziasztok!
>
>
> A népzene vs. világzene vitát azért nem értem, mert ezek nem egymás ellen
> hanem egymást kiegészítendő léteznek. Komplementerek.
>
> Sokan olyan meggyőződéssel csinálják a feldolgozásaikat, hogy azzal
> mintegy elmagyarázzák a népzenét azoknak, akiknek sajnos már nem ez a
> zenei anyanyelvük, hanem a kereskedelmi tv és rádió csatornák nemzetközi
> kultúrtermékei. (Mi tévézünk a legtöbbet Európában.) És ezek az emberek
> nem értik a népzenét, már a hangszerek hangszíne is szokatlan nekik, ha
> hallják odébb mennek, elkapcsolnak. Egy elektromos hangszerelésű népzenei
> földolgozást azonban meghallgatnak, és ezen keresztül egy nap eljuthatnak
> a népzenéig is. Nekem vannak olyan barátaim, akik István a király, Ghymes,
> Dűvő útvonalon érkeztek meg a népzenéhez, évek alatt.
>
>
> Azon kívül a feldolgozások lehetnek azok az újítások, amitől túljutunk a
> 24.
> órán, és élő, lélek-ző, változó marad a zenei anyanyelvünk. És a
> táncházak, folklista, antológia, szólótáncverseny, Zeneakadémia az az
> ízlésformáló, kontrolláló közeg, amely régen a faluközösség volt. A magyar
> táncházmozgalom azért fantasztikus szerintem, mert mi nem csak
> legyűjtöttük, földolgoztuk, és fölraktuk polcokra a valamikori
> értékeinket, hanem képesek voltunk életben tartani. A társadalmi
> változások (tv, rádió kulturális szerepe, faluközösségek fölbomlása,
> elidegenedés, stb.) megszüntették azt a teret, amelyben a zenénk korábban
> élt. A táncházmozgalom viszont képes volt ebben az új társadalmi térben
> életben tartani. Táncházakban, konceteken, előadásokon, fesztiválokon,
> lemezeken, interneten. (mikor indul földi sugárzású folk rádió? mikor lesz
> olyan zenei tévécsatorna amely a népzenével is foglalkozik?)
>
> Visszatérve a lényeghez, én nem látom az ellentétet, hanem hasznos
> kiegészítést látok, és mindkettőnek megvan a maga szerepe, feladata.
>
> Napsütést mindenkinek!
> tkb
>
> -----Eredeti üzenet-----
> Feladó: lista-bounces at folkradio.hu
> [mailto:lista-bounces at folkradio.hu]Meghatalmazó Deáky Péter
> Küldve: 2008. április 11. 13:37
> Címzett: lista at folkradio.hu
> Tárgy: Re: [Folklista] Számel Péternek
>
>
>
> 2008-04-11, p keltezéssel 09.39-kor Salamon Beáta ezt írta:
>
>
>> Én pont a kötöttségek elől menekültem egy olyan zenei stílusba
>>
> annakidején,
>> ami egy minimális szabadságot enged, mégis szigorú szabályokkal bír.
>
>> Ezt a klasszikus nem engedi meg. Talán a régizene, de az is
>> max. a hangok körülírásánál.
>
> A kotta egy grafikus segítség, emlékeztető vagy utasítás a zene
> megszólaltatásához. Ezt különböző korok, zenei stílusok, zeneszerzők (és
> előadók) különböző képen kezelték. Az elmúlt több száz évben is jelentősen
> változott a képe. Az élő zenei köznyelv és a szerzői utasítások közösen
> határozták meg, hogy miként kell, lehet(!) megszólaltatni. Amit ma kőbe
> vésett törvénynek gondolunk, az a francia Conservatoire-okban a 20. század
> elején kialakult szélsőségesen kötött rendszer (aminek ideológiai
> hátterében a zene szerzőjének individualizmusa és mindenhatósága rejlett),
> ami a mai napig elterjedt. Ez sem a korábbi századokban, sem a mai
> (modern, stb.) szerzőknél nincs
> így. A kotta rögzít (RÖG-zít, megőriz és röghöz-földhöz is köt). Nagyon
> fontos, hogy mit és hogyan! Ugyanaz a kottakép más korban, más
> szabályrendszerek közt mást jelent, máshogy szólal meg! A felvételek sem
> megbízhatóak, mert majdani legtökéletesebb technológiák sem lesznek
> képesek ugyanazt az élményt adni, de a mostaniak is egy pontból rögzített,
> az információknak csak egy részét (kép, hang) képesek visszaadni. A
> megszólaló zene mindenképpen a zenészen és az ő műveltségén múlik. Fontos
> dolog, hogy a zenész mennyire ismeri a szabályokat, és mennyire
> alkalmazza, beleértve ebbe azt is, hogy néha "kötelező" eltérni az
> egyszeritől, RÖG-tönözni kell (hiszen kétszer nem is lehet ugyan azt, és
> ez általában nem is cél).
>
> Visszatérve a kiindulóponthoz:
> Gyűjtőinktől, tudósainktól tudjuk, hogy a népművészet örök változásban,
> változatokban él, felejt, megőriz, beépít, stb. Azokban él, akik ezt
> nap-mint-nap élik. Ez úgy tűnik végleg kiveszőben van, megszűnik a
> folytonossága, nem képes már integrálni az új elemeket, megszakad a
> folytonossága (24. óra). Ezekről készíthetőek pillanatképek, amelyek akkor
> és ott érvényesek. Ezt megtanulhatjuk - de már sosem lesz úgy a miénk,
> ahogy az övék volt. Nagy kérdés, hogy mit teszünk vele: felvesszük és
> múzeumba rakjuk, vagy megpróbálunk életet lehelni egy skanzenban, mintha
> mi is úgy élnénk vagy... Ha a népi kultúránkat nézzük két dolog biztos:
> mindig alkalmazkodott a körülményekhez (hatások) és megtartotta a lényegét
> (gyökereket), és ez
> nem nagyon valósulhatott meg másként, mint egyéni kísérletek és közösségi
> kontroll által. Ha a listát nézem, itt is ilyesmi folyik - csak régebben
> ez valahogy csendesebben ment. Ez a MI felelősségünk: mit találunk ki, és
> mit fogadunk el közösnek (egyáltalán lesz-e ilyen) itt és most, és majd
> holnap...
>
> Dedesz
> --
> Deáky Péter - Dedesz
> 7625 Pécs, István u. 50.
> 30/501-1821
> dedesz at freemail.hu ICQ: 246411415
> MSN: :-) dedesz at freemail.sulinet.hu
>
>
> ____________________________________
> Köszönjük, hogy adód 1 százalékával idén is támogatod a Folkrádió
> működtetését! A tavalyi felajánlások rendkívül nagy segítséget
> jelentettek. A Folkrádió Közhasznú Alapítvány adószáma: 18565449-1-09
> www.folkradio.hu
>
> A Folklista illemtana, melyet feliratkozáskor mindenki elfogad:
> http://www.folkradio.hu/illik.php
>
>
>
>
>
> --
> No virus found in this incoming message.
> Checked by AVG.
> Version: 7.5.519 / Virus Database: 269.22.12/1373 - Release Date:
> 2008/4/11
> 9:17
>
>
>
> ____________________________________
> Köszönjük, hogy adód 1 százalékával idén is támogatod a Folkrádió
> működtetését! A tavalyi felajánlások rendkívül nagy segítséget
> jelentettek. A Folkrádió Közhasznú Alapítvány adószáma: 18565449-1-09
> www.folkradio.hu
>
> A Folklista illemtana, melyet feliratkozáskor mindenki elfogad:
> http://www.folkradio.hu/illik.php
>
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról