[Folklista] ...megszintetizálni...

palikmaria at rubicom.hu palikmaria at rubicom.hu
2007. Dec. 15., Szo, 03:24:20 CET


Előre közlöm,mint a tenyerét akár véresre tapsoló lelkes közönség, hallván
a szakmán belüli kardcsörgéseket, máris felszeletelve érzem magam - de a
szó mégiscsak kikívánkozik.

Tisztelt Agócs Úr!

1-2. Ha vmit félreértettem:mea culpa

3. Le lehet védeni egy technológiát (előállítási folyamatot),egy
receptúrát,a megjelenés formáját a színek, betűtipusok, csomagolás,logó
stb. formájában külön-külön és együttes alkalmazásban is, az elégséges és
szükséges mérték figyelembe vételével.
Mi a célja ennek a gondolatnak? A védelem, de kitől..? Egy megfelelő jogi
védelemmel ellátott értékesítés?

Felhívom figyelmét,ha bármit is szeretne,egy ilyen jogi háttérrel,
nemzetközi vizeken levédeni,az olyan költségekkel jár, amiből ( meg merem
kockáztatni) egy fél éven át, minden Malév gép, minden utasa kaphatna egy
ingyen CDt a hazai zenészek remekeiből.

Pont azért emeltem ki a marketing-managementet, mert szivem szerint, nem
védekeznék hanem inkább támadnék.

Ha Ön ma felül egy repülőgépre és kap egy reggelit, akkor vegye tudomásul,
hogy az nem pusztán ÉTEK, hanem REKLÁMANYAG.
A kaját előállító cégek, sales tekintetében ezen az üzleten leginkább
buknak, viszont reklámfronton  hosszútávon befektetnek.

Számtalan példán lehet tanulni akár a borosoktól is és a fantázia pedig
szabadon szárnyalhat.

Tehát ne azon keseregjünk, hogy a cigány vagy a zsidó milyen ügyesen
tálalja, hanem inkább össze kéne fogni (ha egyenként nem megy) és csinálni
- persze, ilyen ágyúropogás mellett, ez most elég absztrakt igény

Tisztelt Mindenki!


1. Nem hiszem, hogy van ember, akár népzenész, akár újnépzenész, akár
közönség stb, aki ne örülne, hogy az idén elindult a Népzenetanszak a
Zeneakadémián!
Vagyis hivatalosan is elismerésre került, a népzene ne pusztán tudományos
vizsgálódás tárgya, hanem tudományos igényességgel oktatandó tétele is
legyen életünknek. A király, jogara mellé megkapta a koronát.

Viszont azt sem hiszem, hogy amikor a szakma a tanszak megnyitása
érdekében házalt,kilincselt, érvelt vagy verte az asztalt, akkor az összes
lehetséges szakmai érv után ne sorakoztatta volna fel (darabra
felszámolva) a műfajt így-úgy művelők, támogatók sorát.
És érzésem szerint, e táborban benne voltak az ún. újnépzenészek is,akikre
történetesen most lőni tetszenek,holott barátságosan is értekezhetnének a
hagyomány tiszteletéről és elhajlásokról.

Uraim! Én csak egy ronda kereskedő vagyok, egy kupec (!), de ebben a
konstellációban és a cél érdekében, titokban még Lovasi Andrást is
beleszámoltam volna, csakhogy a számaim is meggyőzőek legyenek!


A tartalom jogos és érdekes, a forma szánalmas.

Tisztelettel:Palik Mária





On Csü, December 13, 2007 12:41 pm, Agócs Gergely wrote:
> Tisztelt Palik Mária!
>
>
> Azt írja, hogy elolvasta a témában a listán megjelent írásokat. Azt
> javaslom, olvassa el még egyszer, figyelmesen, s akkor talán ki fog
> derülni, hogy:
>
>
> 1. A Magyar Nemzetben megjelent cikket nem én írtam, hanem az egy
> interjú. Rég megfogadtam u.is, hogy véleményt csak akkor mondok, ha valaki
> erre kifejezetten megkér. Az interjúnak pedig pont ez a műfaja.
>
> 2. Én nem a táncházakat, mint klubokat védeném le, hanem a "táncházas"
> hagyományoktatási modellt, azt a módszertant, mely szerint a
> táncegyüttesek, zenekarok, táborok, stb. többsége dolgozik manapság. Ha
> nem lenne ez ott szó szerint, mindjárt az első kérdésre adott válaszomban
> kifejtve, nem csodálkoznék a felvetésein.
>
> 3. Igen, én a "technológia", azaz az eljárás védelmére és támogatására
> gondoltam, hiszen, ha jól értelmezem a védjegytörvényt, bármilyen
> licence-eljárás csakis ennek mentén indítható el. Nem gondolhatja
> komolyan, hogy mondjuk a Kozel sörgyár beperelhető lenne azért, mert a
> Sopronban
> gyártott sörük nem olyan ízű, mint annak a Velké Popovice sörgyárában
> előállított, eredeti változata. Hiszen ők sem a végterméket, hanem a
> technológiát exportálták, adták el a magyaroknak. Aztán, hogy mi milyen
> vízből, árpából és komlóból csináljuk UGYANÚGY, az már a mi dolgunk.
>
> És még valami, ha már a management szóba került: A marketig, a
> menedzselés, meg a public relations Magyarországon, érdekes módon, minden
> más zenei műfaj környékén az arra kiképzett szakemberek: managererek és
> marketing-szakértők illetve ügynökségek és programirodák dolgozóinak
> kezében van. A magyar népzene berkeiben nem lehet találni ilyet (szemben a
> cigány, klezmer, vagy délszláv népzenével!), ami van, azt a zenészek maguk
> működtetik, a művészeti tevékenységtől súlyos energiákat elvonó
> ömnenedzselés keretében. Ezt a helyzetet tükrözik a külföldi magyar
> kulturális évadok programjai, illetve az ezek hivatalos kiadványai is,
> melyek azt a képet sugallják, hogy az országban kb. 10%-ot tesz ki a
> magyar ajkú (és kultúrájú) lakosság. A cigány, ilyen-olyan népi, vagy
> népies műfajokat képviselő, meg a klezmeres, balkános kollégáinkat,
> barátainkat (!!!) ezekre a programokra, a különféle, nagynevű
> koncerttermek nagyszínpadaira ezerrel benyomják a menedzsereik, mi meg
> kapunk esetleg egy-egy standot valami kirakodóvásárban. Aki nem hiszi,
> járjon utána...
>
> Őszinte borúlátással
>
>
> Agócs Gergely
>
>
>
> ----- Original Message -----
> From: <palikmaria at rubicom.hu>
> To: <lista at folkradio.hu>
> Cc: <lista at folkradio.hu>
> Sent: Thursday, December 13, 2007 9:42 AM
> Subject: Re: [Folklista]...megszintetizálni...
>
>
>
>
> Tisztelt Mindenki!
>
>
> Csak azért ragadtam klaviatúrát, mert szeretném, ha a tömegkultúra egyik
> élvezőjeként, lelkes amatőrként bemutassam az én szemüvegemet. Miután 15
> éve kikapcsoltam a TVnket azzal, hogy nem akarom nagy kanállal enni azt a
> habot, amivel kilugozzák az agyamat, most ebben a párbeszédben mégis,
> vhogy ebbe a kategóriába sorolódtam. Mind a Magyar Nemzet cikkét és az
> alábbi párbeszédet elolvasván több demarkációs vonalat vélek felfedezni -
> ez zavar.
>
> 1. Meggyőződésem, hogy az EU bővülése és a mi tagságunk is akár, új
> helyzetet teremt a nemzetek együttélése terén. Mind az EU szabályrendszere,
> mind a multinacionális vállalatok előretörése, sőt a folyamatos DGP után
> való globális nyomulás eredménye, hogy a helyi közösségek mégha formálisan
> fenntarthatók (bár ezt is kétlem), de tartalmilag, identitásában egyelőre
> a vesztő oldalán állnak. Viszont a globális nyomás oly nagy, hogy a
> nemzetek egyedül az identitásuk, kultúrájuk (népzene, néptánc,
> mesterségek) felmutatásával tudják ezt ellensúlyozni. Az EU
> vidékfejlesztési politikájában már látni vélek nyomokat, melyekben a helyi
> közösségek támogatásán keresztül pont a tartalom megtartása a cél, a
> kultúra gyakorlása fogja szelepként a gőzt kiengedni. Tehát, én a lengyel
> érdeklődést ennek tudom be, mert ebben pénz van és még több pénz lesz. Ők
> most azt fogják megtanulni, hogy milyen érvrendszert építsenek fel, amikor
> ezekre a támogatási lehetőségekre pályázni fognak vagy a saját kultúrális
> kasszájuk bugyrait akarják nyitogatni.
>
> Amíg Önök, ezen listán, azon vitatkoznak, hogy hol az autentikus népzene
> és az "új népzene" határa - addig a lengyelek egy jól fejlett technológiát
>  megtanulnak, tudatos koncepció mentén adoptálják a saját kulturájukra,
> egy jól megfogalmazott kultúrális portfóliót összeállítanak, ezt
> MARKETINGgel
> megfűszerezik! és a MANAGER, MANAGEMENT eladja!!
>
> Agócs úr, az Ön írásában a brand kifejezés inkább a technológia
> exportálását vagy levédését jelenti (?), már megint körül akarjuk rajzolni
>  az auránkat (?) - holott szerintem a végtermékre kéne helyezni a
> hangsúlyt, viszont a végtermék kulcsszavai a marketing és management. És
> ehhez megint ideírom, hogy management, akinek feladata a
> lobbi+lobbi+lobbi és pályázás+pályázás+pályázás. Nem értem, mi lehet egy
> technológiában hungarikum?
>
> Különösen fáj!, hogy Ön csakis a táncházak működésére gondol, ha
> kultúránk közvetítéséről beszélünk, holott az országban számos néptánc
> műhely (és itt a zenésztársadalom is bennefoglaltatik), komplett művészeti
>  oktatással, több száz gyerekkel és felnőttel létezik, zeneiskolák
> oktatnak népzenét és népi éneket szintén gyerekeknek és nyári
> néptánc/népzenei táborok tömege megtalálható. Szerintem az igazán érdemi
> szakmai munka ezekben a műhelyekben találhatók és nem az esti, eseti
> táncházakban. Pont ezek a műhelyek teremtenek lehetőséget a fejlődéshez,
> vagyis inkább a műfaji elemek pontos átadásához.
>
> Ha jól emlékszem tavasszal közölte a kormány, hogy a művészeti iskolák
> finanszírozását csökkentik. Nem is tudom, mi valósult meg. De nem hallottam
> hangoskodni a néptáncos/népzenész társadalmat, hogy hangot adjanak a
> kultúra iránti féltésüknek. Vagy akkor is csak megbeszélték itt a
> folklistán úgy, mint a Kossuth rádiót, keseregtek és aztán hazamentek??
>
> 2. Nem ez az első kritika, melyet hallok, miszerint létezik egy
> "újnépzene" az autentikus mellett. Nyilván nem az én tisztem, hogy rendet
> vágjak a sorokban, csak azért szólok hozzá a témához, mert kívülállóként
> úgy tűnik, létezik egy 60-40 éves generáció, erejét nem kímélve
> felépített egy várat, lerakta tojásait és az utódok, ez  a 20-30-as
> generáció valahogy nem úgy húzza, mint ahogy az elvárható lenne - és
> mintha ez dühöt váltana ki, vagy tán némi lemosolygást?
>
> Még ha befekszünk az országútba sem tudjuk megakadályozi, hogy a vidéki
> ember, saját portáján ne urbanizálódó gondolatokat forgasson a fejében és
> ragaszkodjon a szó szoros értelmében ahhoz a hagyományához, ami viszont
> az új körülmények között rugalmatlanná teszi vagy talán csak kényelmetlen
> a régi. Másként gazdálkodik, nem tartja a szokásait és a szappanoperákat,
> reklámokat nyomják az arcába, ha kéri-ha nem.
>
> Azt a népzene/néptánc haygományát kell megőriznie, mely néptánc/népzene
> gyökere, mint életmód, társadalmi kapcsolatok/szokások/ünnepek és értékrend
> már nem az övé. (1996ban rémes diszkózenét volt szerencsém hallgatni
> Magyarfenesen és az első bugyirózsaszín házak is Erdélyben
> jöttek velem szembe. Rájuk az újdonság erejével hatott, én pedig már
> untam.)
>
> Tehát mi a funkció? Örömforrás, önkifejezés.
> Mindig élvezettel nézem a prímásokat! De nem tudom elképzelni, hogy a zene
>  temperamentuma mellett a prímás ne akarta volna megmutatni akár a
> fizikai képességeit, vagy az ő egyéniségét - 100 évvel ezelőtt is.
>
> Ha abban a környezetben keresi a népzenét, amibe teremtetett a maga
> körülményeivel együtt és azt várja, hogy a helyi közeg lesz egyszerre
> befogadó és mint filter, szelektáló - szerintem ez már majdnem teljesen
> illúzió, elefántcsont torony 7 lakattal.
>
> Akkor az a kérdésem, a 7 lakattal magunkat zárjuk be vagy magunkat zárjuk
>  ki?
>
> A féltését értem, az eszköz vhogy nem ehető.
>
>
> Tisztelettel:  Palik Mária
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> On Csü, December 13, 2007 1:35 am, Agócs Gergely wrote:
>
>> Bobynak és mindenkinek, aki a népzene szót használja, ideírom (ezen a
>> listán többedszer teszem közzé e tételt, eddig még senki nem válaszolt
>> ellentétellel):
>>
>>
>>
>> Mi a hagyományőrzés?
>>
>>
>>
>>
>> A tudatos változtatás igénye nélkül végrehajtott, másodlagosan
>> rögzített (értsd: kodifikált, sokszorosított, uniformizált, stb.)
>> előírások nélkül történő, az emlékezésre támaszkodó, de az adott minták
>> és előképek bizonyos fokú (adott stiláris kereteken belül maradó),
>> egyéni értelmezését is megengedő, élő átörökítés folyamata.
>>
>>
>>
>> Szeretettel
>>
>>
>>
>>
>>
>> Agócs Gergely
>>
>>
>>
>>
>>
>> Kedves Boby!
>>
>>
>>
>>
>>
>> Ezt az általam önkényesen megfogalmazott meghatározást olvasd el
>> figyelmesen!
>>
>> A hagyományos zenei kultúra, a zenefolklór egyik legplasztikusabban
>> jelentkező jelenségéről, a népzenéről társalgunk, ha jól értem. (Javíts
>> ki, ha nem!) A népzenét egy nagyon fontos dolog különválasztja az
>> összes többi zenei műfajtól. Azok az emberek, akik saját kultúrájuk
>> részeként használják (akár "szolgáltatói", akár "fogyasztói" minőségben,
>> vagy akár egyszerűen, az önkifejezés eszközeként) a népzenét, soha, de
>> szigorúan soha nem éltek a TUDATOS, egyéni alkotói változtatás
>> eszközével. Értsd: a kalotaszegi vonós cigányzenészek (pl.) nem agyaltak
>> azon, hogyan lehetne frankóbb a legényes, mondjuk dobbal kísérve. (A
>> dobot biztosan ismerték, amióta csak élnek cigányok Kalotaszegen.) Az,
>> hogy Neti Sanyika egyáltalán tud, vagy szokott olyan kalotaszegi
>> dallamokat játszani, melyek a folklór részét képezik, az javarészt annak
>> köszönhető, hogy az apját mi, táncházas muzsikusok kiemeltük, és ő ennek
>> során úgy érezhette, hogy az öreg nótái mégis jók lesznek még valamire.
>> Ha ebben nincs igazam, akkor mutasd meg
>> nekem a Burálók, az Árusok, a Cilikák, vagy más, kevésbé "futtatott"
>> kalotaszegi zenészdinasztiák mai, legényest játszani képes (egyáltalán,
>>  hegedülő) fiatal leszármazottait.
>>
>>
>>
>> Igen, a népzene is változik, amióta Világ a világ, mindig is változott.
>>  Csak
>> abban tévedsz, hogy ezek a változások egyének újításai révén jöttek
>> volna létre. Az új hatásokat mindig szűrte a közösség preventív
>> cenzúrája. Ez a fogalom a néprajztudomány egyik alapfogalma, azt
>> jelenti, hogy az egyéni újításokat először meg kellett "emésztenie", el
>> kellett fogadnia a közösségnek.
>>
>>
>>
>> Mert a népzene mindig, szigorúan KÖZÖSSÉGI kultúra terméke. Ezért
>> vannak táji változatai, ezért beszélhetünk egyáltalán "kalotaszegi"
>> népzenéről, vagy stílusról, ezért lehet megkülönböztetni a Nádas mente
>> népviseletét a Felszegétől. De Te, úgy érzem, nem egy közösségi kultúra
>> értékeit akarod hirdetni, te a tömegekhez akarsz szólni. És ehhez -
>> nagyon is a célhoz illeszkedő módon - olyan eszközöket találsz
>> alkalmasaknak, amelyek valamely divatot képviselnek. Mert a divat mindig
>> a közösségen túlmutató keretet választ magának; úgy is fogalmazhatnánk,
>> hogy a divat a tömegkultúra jelensége. Természetesen, a történelem során
>> a különféle divatok hatottak a hagyományos kultúrára, de - mivelhogy a
>> tradíció egy organikus, élő rendszer - a divat egyes jelenségeit (vagy a
>> magas kultúra elemeit, esetleg szomszéd népektől átvett elemeket, stb.)
>> mindig asszimilálta, a saját képére formálta és így önmagát folyamatosan
>>  gazdagította. És pontosan ennek mentén lehet megfogalmazni, hogy hol
>> van a határ a folklór és a "nem folklór" között: a folklórnak
>> lokális-regionális stílusai vannak, amelyek meghatározzák az adott
>> közösség kulturális arculatát és ezen keresztül lokális-regionális
>> identitását. Írd le nekem a kalotaszegi harmonikázás stílusjegyeit!
>> Miben különböznek ezek, mondjuk a
>> felső-marosmenti harmonikázás stílusjegyeitől? Nem egyéni
>> hangszerkezelési technikákról beszélek, hanem regionális STÍLUSOKRÓL.
>> Bartók szavait
>> idézve: "A népzene
>> ott kezdődik, ahol a stiláris összecsiszolódás folyamata megindul".
>>
>>
>>
>> A magyar népzene, amíg népzenének nevezzük, mindezeket összevetve csak
>> annyiban változhat, amennyiben Te, vagy bárki más nem azonos az
>> előképével. Ez azt jelenti, hogy a népzene változása lassú, folyamatos
>> átmeneteken keresztül történik, azon tökéletlenségünk révén, hogy
>> minden igyekezetünk ellenére nem sikerül pontosan lemásolni a
>> mestereinket. De amíg törekvéseink, zenei teljesítményeink irányát
>> népzenének nevezzük, addig kötelező kell, hogy legyen a stiláris jegyek
>> pontos követése. Lehet több mestertől is tanulni, maguk a mesterek sem
>> csináltak annak idején egyebet, de tudatosan eltérni tilos. Bármit
>> muzsikálhatsz, kedves Boby, bármilyen hangszeren, bárhogyan. Csak ha azt
>> népzenének akarod nevezni, akkor ezeket a szabályokat be kell tartanod.
>> Meg kell értened, hogy ha Te,
>> vagy bárki más "fejleszteni", akarja, az eredmény már nem lehet
>> "népzene",
>> azt már máshogy kell nevezni.
>>
>>
>>
>> Br. Apor Péter Metamorphosis Transylvaniae című művében (1736) is az új
>>  divatok terjedéséről beszél, de a hagyomány alatt már az ő idejében is
>> azt értették, ami: a kultúra örökítési mechanizmusát. A kalotaszegi
>> harmonikázás negyvenéves múltja még nagyon, nagyon kevés ahhoz, hogy e
>> hangszert ezen a vidéken "hagyományosnak" tekinthessük. Képzeld, nekem
>> is van nógrádi gyűjtésem, amikor
>> hegedű-tárogató-hegedűkontra-szintetizátor-basszusgitár felállásban
>> muzsikál a banda egy lakodalomban. De én tudatosítom, hogy itt egy
>> alkalmi, átmeneti, és egyáltalán nem állandósult formációról van szó.
>> Ezért nem muzsikálom ezt soha ilyen felállásban. A Gödörben is, az a
>> másfél perc, amikor egy kétórás műsor végén, az "össznépi finálé"
>> kedvéért beálltam Szaliék közé, kizárólag az együttmuzsikálás örömének
>> szólt. Lemezen, vagy a
>> saját koncertemen ilyet soha nem vállalnék, vagy ha mégis, nem nevezném
>> kalotaszegi magyar népzenének. Az eddigi lemezfelvételeimet, cikkeimet,
>>  tanulmányaimat, könyveimet, konferenciáimat, fesztiváljaimat,
>> táboraimat, bárminemű egyéb szakmai munkáimat tessék nyugodtan
>> kritizálni. De csakis megalapozott szakmai érvekkel.
>>
>>
>>
>> Én a hazai és külföldi koncertjeimen még soha nem tapasztaltam, hogy a
>> "széles néprétegek" nehezményezték volna hagyományhű felfogásomat, nem
>> is "határolódtam el" tőlük, ők se éntőlem. Azt sem tapasztaltam, hogy
>> Berecz
>> Andris kevésbé tudta volna megtölteni a Művészetek Palotáját, mint
>> mondjuk Palya Bea. Ne féltsed Te a MAGYAR NÉPZENÉT, nem fog az elhalni,
>> ha már az elmúlt egy-két évezredet túlélte. Igaz, most egy kutya kemény
>> korszakot élünk, de majd csak átvészeli ezt is valahogy. Ha máshol nem,
>> a hozzám hasonló "ortodoxok" kezén.
>>
>>
>>
>> Töretlen elkötelezettséggel
>>
>>
>>
>>
>>
>> G.
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> ----- Original Message -----
>> From: "Bobar Zoltan" <fiszmoll at gmail.com>
>> To: <lista at folkradio.hu>
>> Sent: Wednesday, December 12, 2007 4:24 PM
>> Subject: [Folklista] ...megszintetizálni...
>>
>>
>>
>>
>> Mindenkinek szép napot kívánok!
>>
>>
>>
>> Eljött az ideje, hogy én is hozzászóljak egy témához. Szeretnék
>> reagálni Agócs Gergely szavaira, amit a Magyar Nemzetben, illetve itt a
>> listán is olvashattunk: "A táncház, mint hungarikum..." címmel.
>> Minden tiszteletem Gergőé, munkásságát illetően. De!
>>
>>
>>
>> A zene, most általánosságban beszélek róla, fejlődik, formálódik, az
>> óta, hogy az ember összeütött két fa darabot és ütni kezdte a ritmust.
>> Ennek
>> a fejlődésnek vagyunk a szem és fűl tanúi folyamatosan. A zene változik,
>>  így a magyar népzene is változik. Ugye nem gondolja senki sem azt,
>> hogy a magyar hangszeres zene mindig is így szolt, ahogy ma egy
>> táncházban halljuk. Vegyük előre a régizenét, amit korabeli
>> hangszereken, bélhúrral játszottak, és ha szeretnénk hallani, hogy ez
>> miként is szólhatott kb. akkor meghallgathatjuk például a Tabulatúra
>> koncertjein és lemezein, amiken egyébként én is közreműködök, némely
>> esetben 3 és 4 húros brácsán vagy bőgőn. Ezeknek a hangszereknek a
>> használata ebben a zenében, a zenekar vezetőjének, Rossa Leventének,  a
>> gondolkodását dicséri, miszerint, ha akkoriban lettek volna ilyen
>> hangszerek akkor így szolt volna. Pontosan nem tudhatja SENKI, hogy
>> annak idején ez hogy szolt, de megközelítőleg lehet reprodukálni.
>>
>> A népzene más helyzetben van. Vannak felvételek amiken hallhatjuk, hogy
>>  hogyan is szolt az akkori és mostani zenészek hangszereiből a muzsika.
>> A
>> legrégebbi felvétel Pontosan nem tudom, de kb. 100 éves. Ez alatt a 100
>> év alatt is hallhatunk fejlődést a hangszerelésben, vagy játék
>> stílusban. Itt
>> van nekünk az én nagy örömömre, és pár ember bánatára a harmonika. A
>> 60-as
>> évektől van felvétel harmonikával. Vagy, menjünk korábbra. A cimbalom.
>> Azt
>> is kitalálta egy zenész-hangszerész és beolvadt a zenénkbe. Fúvós
>> hanszerek, mint a szaxofon, sem mai találmány együtt a klarinéttal,
>> vagy a tárogatóval. Ezen az utóbbin a saját szememmel láttam Gergőt
>> kalotaszegit játszani a Gödör klubban megrendezett prímás találkozón. A
>> 3 húros kontra
>> sem az idők kezdete óta van a kíséretben. Az is egy újítás. Meg lehet
>> próbálni a fejlődést erővel visszatartani, de nem hiszem van értelme.
>> Ha
>> reneszánszban megállítottuk volna a fejlődést akkor most viola de
>> gambával és lanttal játszanánk a székit. Mint minden más, a zene, a
>> népzene is továbblép, fejlődik és tanul. Ezen folyamatok eredménye az is
>> amit a régi felvételeken hallunk.
>>
>> Az egy másik dolog, hogy valakinek ez a zenei irány tetszik, vagy sem,
>> a magáénak érzi, vagy sem, de az egy tény, hogy van. Szerintem ne azt a
>> kérdést tegyük fel, hogy miért kell "megszintetizálni", hanem azt, hogy
>>  hogyan. Én is népzenésznek tartom magam és autentikus formában is
>> játszom a hangszeres népzenét. Ugyan akkor megindítja a fantáziámat, hat
>> rám és megihlet. Azokra az emberekre is hatottak a dallamok akik így
>> vagy úgy szöveget találtak ki alá és azt énekelték, majd szájról, szájra
>> elterjedt. Rám miért ne lehetne hatással. Azért lennék én kevesebb
>> mert városi gyerek vagyok? Az, hogy milyen zene lesz belőle és milyen
>> hangszerekkel, az csak azon múlik, hogy milyen hatások érik az embert
>> gyerek kora óta. Én Beatles-en, később Metalika-n és még sorolhatnám,
>> hogy miken nőttem fel. Hatottak rám, párhuzamosan a népzenével. Ha én
>> úgy érzem, hogy vannak ötleteim, miért ne csináljam meg őket. Bűn?
>>
>> Vajon Erdélyben, Kalotaszegen a fiatal Fodor Sándor Neti,
>> elgondolkozott-e azon, hogy a szaxofon nem autentikus hangszer?
>> Beleillik
>> a zenébe? Szerintem nem, mert akkor nem játszana olyan felállásban, hogy
>>  hegedű, gitár szaxofon, orga és néha dob. Volt olyan bál Mérában,
>> ahova minket hívtak (Berkó) vonós bandának és ők voltak az "elektromos"
>> zenekar. Egy rendet ők játszottak, egyet meg mi.
>> Ugyan azt játszották, csak más hangszereken. Nagyon jól megfért egymás
>> mellett a kettő. De, mit is akarok ezzel mondani? Csak annyit hogy, ha
>> valaki idő rendbe veszi a zene és a hangszerek fejlődését, látni fogja
>> a folyamatosságot. Ha valami nem fejlődik az előbb vagy utóbb elhal.
>> Nálunk
>> ez a veszély nem fenyeget, de az igen, hogy a széles néprétegektől
>> teljesen elhatárolódunk. Ezt nem szabad engedni.
>>
>>
>> Köszönöm a figyelmet. További minden jót kívánok.
>>
>>
>>
>> Tisztelettel!
>>
>>
>>
>> Bobár Zoltán Boby
>> ________________________________________
>>
>>
>>
>> Minden nap frissül a www.folkradio.hu:
>> rádió, folknaptár, fórum, sajtószemle, galéria, dalszövegtár
>>
>> A Folklista címe: lista at folkradio.hu
>> Figyelem! A válasz automatikusan a listára megy. Ha magánlevelet akarsz
>> küldeni, cseréld le a címet! ________________________________________
>>
>>
>> __________ NOD32 2716 (20071211) Information __________
>>
>>
>>
>> This message was checked by NOD32 antivirus system.
>> http://www.eset.com
>>
>>
>>
>>
>> ________________________________________
>>
>>
>>
>> Minden nap frissül a www.folkradio.hu:
>> rádió, folknaptár, fórum, sajtószemle, galéria, dalszövegtár
>>
>> A Folklista címe: lista at folkradio.hu
>> Figyelem! A válasz automatikusan a listára megy. Ha magánlevelet akarsz
>> küldeni, cseréld le a címet! ________________________________________
>>
>>
>
>
> ________________________________________
>
>
> Minden nap frissül a www.folkradio.hu:
> rádió, folknaptár, fórum, sajtószemle, galéria, dalszövegtár
>
> A Folklista címe: lista at folkradio.hu
> Figyelem! A válasz automatikusan a listára megy. Ha magánlevelet akarsz
> küldeni, cseréld le a címet! ________________________________________
>
>
> ________________________________________
>
>
> Minden nap frissül a www.folkradio.hu:
> rádió, folknaptár, fórum, sajtószemle, galéria, dalszövegtár
>
> A Folklista címe: lista at folkradio.hu
> Figyelem! A válasz automatikusan a listára megy. Ha magánlevelet akarsz
> küldeni, cseréld le a címet! ________________________________________
>
>





További információk a(z) Lista levelezőlistáról