[Folklista] fejlődés

Péter Számel szamelpeter at gmail.com
2007. Dec. 13., Cs, 10:39:27 CET


Kedves Boby, és még sokan mások!
/Nem szerencsés ugyanazon témában több címmel írni. És nem tudom, hogy
valójában engem, vagy nagypistát szólítottad-e meg, de talán ez mindegy is/
A fejlődés szó itt értelmezhetetlen, mint az Agócs Gergely leveléből is
kihámozható. Nevezzük inkább átalakuásnak. A fejlődés szó mögött javulás
van. Fejlettebb egy autó, ha nagyobb utasvédelmet biztosít, mint elődje,
stb... De mi alapján fejlődés egy hangszer megváltoztatrása, a kísérletezés,
miért mondanánk fejlettebbnek a palóc dudás játékánál az ottani
vonósbandát!? Miért fejlettebb egy "tömörebben" hangszerelt népi muzsika egy
"egyszerű" furulyajátéknál? És tartsuk szem előtt, hogy népzenéről és
hagyományról beszélünk! Mindez persze egész más értelmet kap komolyzenében,
klasszikus zenében, kísérleti zenében. Mert egy hangversenyzongora talán
fejlettebb egy korai csemballónál (talán, bár nem akarom megsérteni a
régizene művelőket). A fejekben ma átjárás van zenei műfajok között és
kevesen teszik helyükre a dolgokat. Összemosódik szinte minden. Ez nem jó!
Bartókot ne citáljuk ide, mert azt ő sem mondta, hogy új népzenét teremt! *Úgy
érzem, teljes a fogalom, illetve műfajbéli zavar!*
Har Mónika megjelenését a kalotaszegi zenében miből gondolod fejlődésnek
(megpróbálom levetkőzni az akkordhangszerek iránt érzett negatív
hozzáállásomat :))? Ezt valami divathullám behozta és talán megállja a
helyét, ha időközben nem váltja fel más (utalnék Pávai István gondolatára,
miszerint hagyományos az, ami generációkon (tehát minimum kettőn) keresztül
hagyományozódik, átörökítődik)
A gyimesiek által kedvelt hegedűt azért említettem, mert - ugyan
elképzelhető, hogy ez rossz nyom - ugyebár vizsgáljuk csak meg, hogy honnan
maradt ott az a +1 húr!? Az nem "csak úgy ott van". A gambák korában
előszeretettel szerelték fel a húros hangszereket zengőhúrokkal. És miért
lenne baj esetleg azzal kísérletezni, hogy egy egyértelműen réginek
eredeztetett népzenét megpróbáljunk régebbi hangszereken játszani. Ez is
csak egy kísérlet, mert bizonyosság nincs rá.

Elismerésre méltó, hogy Te adatközlői szinten muzsikálod bárkinek a zenéjét,
méginkább, hogy ezt be is mered vallani. Nem kétlem, hogy ez így van, de
Tóni Rudolf Kormos 86-os mikori játéka megy Neked, melyik hónap, melyik
napja :)? Félre a tréfát, nem ez a lényeg! Mint Agócs Gergely is írta, olyan
nincs, hogy bárki is úgy muzsikáljon, mint a mestere. Egy adott felvétel
begyakorolható, de értelmetlen cselekedet és ezen keresztül talán meg sem
érthető az egész értelme. A gondolat, miszerint a népzenében a fejlődést az
hozza, hogy a tanítvány egy más egyéniség, mint annak mestere, és hiába
hordozza mesterének rengeteg stílusjegyét, mégis van ahol elvesz abból és
van ahol hozzátesz valamit. Ez egy természetes változási folyamat. Azért
senki nem fog Téged megszólni, mert Tóni Rudolf Kormostól tanult muzsikával
ezt megteszed, mert az akkor Te önmagad vagy, önmagadat adod. Ennél több
fejlődést nehezen tudnék elképzelni a NÉPZENÉBEN.

szp





Bobar Zoltan <fiszmoll at gmail.com> írta, 2007.12.13.:
>
> Sziasztok!
>
> Sajnálom Pista, hogy ennyire elutasító vagy. Nem értem ezt a hozzáállást.
> Ez a kincs a mienk és azt csinálunk vele amit jónak látunk. Mint az előző
> levelemben is írtam játszom az autentikus formáját is, kb. 17 éve és nem
> gondolom azt, hogy abba hagyom és csak "feldolgozok". Azért tettem idéző
> jelbe, mert nem csak azt csinálom, hogy fogok egy dallamot és más
> hangszerelésben megszólaltatom, hanem a stílus jegyeket
> felhasználva saját dallamokat,  harmonizálok meg.
> Az öt húros hegedű kérdésében, csak annyit, hogy az ötödik egy zengő húr,
> ezen kívül semmi különbség a normál hegedű és e között.
> Ha azt mondod, hogy gambával játszunk és az rendben van, akkor szaxofon is
> rendben van, hiszen a szaxofont ma sokfelé használják és népszerű
> hangszer,
> a gambát viszont kevesen ismerik és egyeseknek ugyan annyira táj idegen
> hatása lenne, mint neked pl. az elektromos gitárnak. Az elektromos gitár
> egyébként régebb óta használatos hangszer, mint a 3 húros kontra.
> Gondoltátok volna? A blues, az amerikai feketék népzenéje, ezt az újítást
> az
> 1910-es év óta használja. A Sajó-mentén használt egyenes pallós 4 húros
> brácsa is abban az időben terjedt el, Beszterce és környékén, de mára
> már csak 1-2 zenész van aki használja és aktívan zenél vele. Én konkrétan
> egyről tudok. Kis hazánkban viszont velem együtt legalább 5 olyan zenész
> van
> aki először is vett egy sokadik hangszert, megcsináltatta, majd megtanulta
> ezt a nem egyszerű játéktechnikát, azért mert tartja annyira ezt a
> hangszert
> és muzsikát, hogy nem engedi eltűnni.
> Egy kicsit elkanyarodtam. Mindezzel annyit akartam mondani, hogy ne
> piszkáljuk azokat a zenészeket, akiknek ötleteik, zenei gondolataik vannak
> a
> népzene hatására, hiszen akkor a piszkálódást máris lehet kezdeni
> Bartóknál.
> Nem hasonlítom magam hozzá, mert sehol nem vagyok az ő tudásához, de ő is
> elkezdte valahol.
> Tartom magam olyan tapasztalt zenésznek, hogy bátran állíthatom, hogy ha
> kell akkor eljátszom az eredetit, úgy ahogy, példának okáért 86-ban Tóni
> Rudolf Kormos játszotta. Aztán eljátszom úgy, ahogy 98-ban a fia, ifj.
> Tóni
> Rudi játszotta, majd eljátszom úgy ahogy 2005-ben játszotta és végül
> eljátszom, úgy, ahogy 2007-ben én játszom. Ha ezek után sem értitek meg a
> fejlődést, akkor nem vagyunk összehangolva és nincs értelme a további
> eszmecserének.
>
> Tisztelettel!
>
> Bobár Zoltán Boby
> ________________________________________
>
> Minden nap frissül a www.folkradio.hu:
> rádió, folknaptár, fórum, sajtószemle, galéria, dalszövegtár
>
> A Folklista címe: lista at folkradio.hu
> Figyelem! A válasz automatikusan a listára megy. Ha magánlevelet akarsz
> küldeni, cseréld le a címet!
> ________________________________________
>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról