[Folklista] Meggyőző érvek

peter pomozi peterpomozi at gmail.com
2007. Ápr. 8., V, 12:27:42 CEST


Kemecs műsorajánlójáról jutott eszembe az örök probléma, a szaktanárhiány:

Számomra a legelképesztőbb, hogy a zenei anyanyelvet alsó tagozaton
szakképzetlen tanárok tanítják. Pedig heti egy óra azt jelenti tanrendileg,
hogy még egy nagy iskolában is elég egyetlen szaktanár az összes alsós
osztályra. De még erre sincs pénz a hivatalos álláspont szerint.
(Igaz, az is nonszensz, hogy a testnevelést is szakképzetlen tanítja,
viszont ott millió más lehetőség van, hogy órán kívül helyreállítsák a
mozgás presztízsét, pl. épp a tánc is alkalmas erre, ( nálunk
művészetoktatásos iskolában van aki imádja a magyar néptáncot, az énekórát
pedig kevésbé, sőt olyan is, aki zeneiskolás, mégsem szereti a "sima"
énekórát..).
Mára sikerült elérni, hogy a dal már nem elementáris igény. Egyébként már a
NAT_körüli akciózások "betettek" az egésznek: emlékezzen, aki emlékezhet,
már a Horn-kormány idején mennyit szövegeltek illetékes minisztériumi
percemberkék, hogy mennyire káros a Kodály-módszer kizárólagos alkalmazása,
és miért kell az ének-zene–oktatásban ilyen kiemelt helyen szerepelnie a
népi kultúrának. (ergo kétségbevonták, hogy az ének-zene oktatás
alapfunciója, a zenei anyanyelv-oktatás lenne.) Elnézve a mai alternatív
ének-zene kifestőfüzeteket egy részét, nem kis sikerrel ármánykodtak. Ennek
a kontra Kodály-módszer akciózásnak Fehér Anikó biztos tudja az egész
"tudománytörténetét".

Persze, hogy egyszerű tanító nénik között is voltak-vannak-lesznek muzikális
és elhivatott emberek, nekem is ilyen volt Teri nénim (Pesten)
elsőben-másodikban, hogyne lennének. De mégiscsak az alapoknál kellene
kezdeni, minden iskola minden alsó tagozatán legyen szakképzett énektanár!
(És az iskolának az önkormányzaton keresztül az állam juttasson forrást
ehhez!)

Üdvözlettel:

Pomozi Péter


2007/4/8, Kemecsei Gábor <kemecsei at folkradio.hu>:

> Sziasztok!
>
> Mint tudjuk a néptánc oktatás erősen összefügg az iskolai ének oktatással,
> mivel ott hamarabb kapja azt meg mint a táncot, ha egyáltalán kap valamit.
> Ebből adódik, hogy az a serdülő, aki nem szereti népdalokat énekelni, azt
> már sokkal nehezebb lesz arra rávenni, hogy bármilyen más "nép"tánccal is
> fogalakozzon, mert a heti egy énekórán (ha van) nem kaphat lelkesítő
> élményt
> manapság az iskolában.
> Tudom, hogy ezer féle probléma van még, de nekem most ez jutott eszembe,
> mert tegnap esete a Petőfin halottam az alábbi riportot.
>
> "Húszas stúdió: Hová lett a dal?
> Az igazi, amit hanghordozók nélkül örökítettek az ősök gyermekeiknek,
> unokáiknak a bölcsőtől a koporsóig. Mire elég az iskolában a heti egy
> énekóra.
> Riporter: Hegyi Imre
> Zenei szerkesztő: Tari Viktor
> Szerkesztő: Kovalik Márta
> - Hallgatás utólag:
> http://real1.radio.hu/petofi/2007/04/07/2007-04-07-p21.rm
> (21:05 kor keződőtt tehát öt percet előre kell tekerni)"
>
>
> Húsz évvel ezelőtt is voltak problémák, de most elképesztő a helyzet.
> Kodály
> forog a sírjában!
>
>
> Üdv: kemecs
>
> Ui.: Lassan nekünk is "Folkkareokit" kell csinálnunk, ha azt szeretnénk,
> hogy a mai átlag fiatalok legalább egy népdalt elénekeljenek szégyenkezés
> nélkül.
> :(
>
>
> ________________________________________
>
> Minden nap frissül a www.folkradio.hu:
> rádió, folknaptár, fórum, sajtószemle, galéria, dalszövegtár
>
> A Folklista címe: lista at folkradio.hu
> Figyelem! A válasz automatikusan a listára megy. Ha magánlevelet akarsz
> küldeni, cseréld le a címet!
> ________________________________________
>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról