Re: [Folklista] kívánságműsor

Szabó Attila szaboattila at chello.hu
2006. Júl. 27., Cs, 10:50:58 CEST


Kedves István!
Hú de bírom, amikor így pörögnek a dolgok!
Én pontosan ezért íratkoztam fel a folklistára, hogy lehetőség szerint 
alkalmam nyíljon ilyen szakmai jellegű vitákat folytatni olyan emberekkel, 
akikkel amúgy nem ismerjük egymást.Ezért íratkoztam fel, nem másért!Ha tudsz 
olyan listát, ahol
A népdalelemzést annak kapcsán említettem, hogy abszolút NINCS SZÜKSÉGE RÁ 
az átlagembernek ahhoz, hogy élvezze és használja a népdalokat.Szó nem volt 
arról, hogy itt a listán kellene ezzel foglalkozni.
NEM feltételeztem rólad, hogy CSAK elméleti szempontból tudsz közelíteni a 
népzenéhez.Én azt írtam előző levelemben, hogy előző hozzászólásaidban a 
népzene lényegi megismertetésének fontosságát hangsúlyoztad, azt viszont nem 
fejtetted ki, hogy mit is értesz "lényegi megismertetésen"és én úgy 
gondoltam munkásságodat, publikációid jellegét valamennyire ismerve, hogy 
tudományos szempontokat vennél figyelembe.Ezt viszont én nem tartom jó 
ötletnek. Ha nem így gondoltad, akkor bocs,ha viszont igen akkor van egy 
újabb jó kis vitatémánk :-)
Ami a fogósabb kérdés, az az hogy ma 2006-ban mit tekinthetünk népzenének?A 
klasszikus bartóki definíció (mindenfajta írásbeliséget 
nélkülöző,szájhagyomány útján hagyományozódó...stb.) szerintem már nem áll 
fenn. Beszélhetünk-e a revival kapcsán autentikus népzenéről?Teszem azt ha a 
saját zenekarom lemezeit veszem, akkor mondhatom-e valamelyik számról, hogy 
ha pontosan hangról hangra lejátszom, amit az eredeti felvételen hallok, 
hogy ez autentikus népzene?És mi  a helyzet azzal a számmal (Be sok eső, be 
sok sár) amelyben egy adatklözlő által elénekelt, válaszúti ritka magyart 
játszunk el hangszeresen, amelynek zenekari felvétele nem lévén, a ritka 
magyar hangszeres-zenei jellegzetességeit figyelembe véve úgy játsszuk el 
ahogyan szerintünk ez elhangozhatott?
Én mind a két esetet egyértelműen népzeként definiálom.
Hogyan definiálhatjuk pl: a kolozsvári kávéházi muzsikát,ami első hallásra 
nagyon hasonlít a kalotaszegi zenére és pl :Szalonna olyan elképesztően jól 
el is tudja muzsikálni, de mindezek ellenére talán inkább városi folklór, 
még ha tudjuk is, hogy a kalotaszegi prímások rengeteget tanultak ezektől a 
nagyon jól képzett román városi muzsikusoktól és a repertoárban sok olyan 
dallamot találunk, amit hallhatunk Csipástól, vagy Nettitől?
Szerintem ez is népzene.
Esetlegesen fel lehetne állítani olyan kategóriákat hogy pl:
1. Autentikus népzene
2. Alkalmazott népzene
3. Népzenei feldolgozás
Ez a kategorizálás azonban 2006- ban NEM jelenthet minőségi különbségtételt 
az egyes kategóriák között.Pontosan az előadók sok esetben eltérő 
szociokultúrális háttere miatt.Ha valakinek az egyik kategória kedvesebb a 
többinél akkor valószínűleg abban fog tevékenykedni, de mivel közöttünk 
"fiatal városi népzenészek " között nincsenek adatközlők, ezért nem hiszem, 
hogy bármelyikünk is vállalkozna, vállalkozhatna értékrend felállítására.
Van még egy nagyon fontos szempont, ami viszont tényleg eltérő indíttatást 
feltételez aktív zenész és tudományos kutató között.Nevezetesen az, hogy egy 
színpadi zenész azért koncertezik  és csinál lemezeket, hogy az ő muzsikája 
tessen az embereknek, élvezzék, használják.Ez az elsődleges szempont és ezt 
egyikőnk sem tagadhatja.
Üdv:
Szabó Attila, Csík zenekar


----- Original Message ----- 
From: "Pávai István" <pavai at chello.hu>
To: <lista at folkradio.hu>
Sent: Wednesday, July 26, 2006 9:10 PM
Subject: [Folklista] kívánságműsor


Örülök, Attila, hogy ilyen jó részletesen elbeszélgetünk, s újabb válaszod
lehetőséget ad, hogy próbáljak még pontosabban fogalmazni.
Sosem hoztam szóba olyat, hogy itt a listán népdalelemzéssel vagy
népdalrendszerezéssel kellene foglalkozni. Előző hozzászólásaimban kiemeltem
nagybetűvel, hogy az átlag népzeneismerőtől azt várnám el, hogy ÉREZZE, mi a
népzene, nem azt írtam, hogy kielemezhető stílusjegyek alapján meg tudja
állapítani. Amiért népzenekutató vagyok, nem kellene rólam azt feltételezni,
hogy csak elméleti szempontból tudok közelíteni a népzenéhez. Ilyen
népzenekutatóról nem is hallottam, hiszen munkánk első fázisa a
népzenegyűjtés, amit falusi emberek között végzünk. Népzenegyűjtéssel több
mint 30 éve foglalkozom. Amúgy nagyszüleim még falusi gazdálkodó emberek
voltak, őseim között néhánytól gyűjtött is az előző kutatónemzedék.
Gyermekkorom nyarait falun töltöttem, nem könyvből olvastam először ezekről
a dolgokról, s számomra elsősorban nem tudományos szempontból fontos a
népzene.

Nem beszéltem elsődleges és másodlagos hallgatóról, a vita a Folkrádió
műsorpolitikájából indult ki.
Teljesen igazad van, hogy szubjektíven minősítünk valamit jó vagy rossz
zenének. (Nekem van egy teljes Salieri CD-sorozatom, s már régóta keresem
azt a valakit, aki saját Mozart sorozatát ezzel elcserélné, mert neki
szubjektíven Salieri a jobb.)
Akkor is szubjektíven döntöttünk,amikor erre a listára feliratkoztunk, azzal
a vélt közös értékrenddel, hogy minden egyebek mellett minket valamilyen
szinten a népzene érdekel. De ha szerinted nem lehet eldönteni, hogy mi
folklór és mi nem az, akkor honnan tudod, hogy jó listára iratkoztál fel?
Most lehet, hogy én túloztam el kissé a választ. Tehát azt várnám, hogy
pontosítsd egy kicsit, hogy miért is nem lehet tudni egy zenéről, hogy
népzene-e. Illetve ha tényleg nem lehet tudni, akkor miért beszélünk róla?

Üdv. Pávai István

-----Eredeti üzenet-----
Feladó: lista-bounces at folkradio.hu [mailto:lista-bounces at folkradio.hu]
Meghatalmazó Szabó Attila
Küldve: 2006. július 26. 17:19
Címzett: lista at folkradio.hu
Tárgy: Re: [Folklista] kívánságműsor

Kedves István!
Úgy gondolom, hogy más-más oldalról közelítünk ehhez a dologhoz.Ahogy
szavaidból kivettem, szerinted a lényegi megismerés a fontos, szerintem
pedig az, hogy az átlagemberek  csak ismerjék, szeressék, "használják" a
kultúrának ezt a gyönyörű szeletét és igenis - ahogy Agócs Gergő
mondta-habzsolják, érezzék át azt az őserőt ami árad belőle.Használják
úgy,ahogy azt az eredeti állapotában a parasztember használta, anélkül, hogy
le tudta volna szolmizálni és be tudta volna sorolni különböző
kategóriákba.Az átlagembernek nem kell kutatónak lenni, soha, sehol.Nem
hiszem, hogy "másodlagos" hallgatóvá minősíthető bárki azért, mert egy
népdalt csak hallgat, de nem tud leelemzni.
A felhígításhoz annyit tennék hozzá, hogy nyilván lehet találni olyan
feldolgozásokat, amelyek az egyes emberek szerint bűn rosszak, és olyat is
amelyek valakik szerint nagyon jók, sőt korszakalkotóak.Azt azonban senki
sem mondhatja ki objektíven egy muzsikáról, hogy ez jó vagy rossz csak
annyit, hogy tetszik-e neki vagy sem.Azt hogy mit érthetsz "divatzenei
eszközökön"azt nem tudom,(esetleg az elektromos hangszereket?)ezért erre nem
reagálnék, mert az már nagyon messzire vezetne.
Arra azonban kiváncsi lennék, hogy ki merné felvállalni és azt mondani, egy
muzsikára, hogy ez még eredeti folklórnak számít, de az már nem :-)
Üdv:
Szabó Attila, Csík zenekar




-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
 Nyári táborok: http://www.folknaptar.hu/nyari_tabor.php


-- 
No virus found in this incoming message.
Checked by AVG Free Edition.
Version: 7.1.394 / Virus Database: 268.10.4/399 - Release Date: 2006/7/25



További információk a(z) Lista levelezőlistáról