[Folklista] még mindig hagyomány
Pető Szabina
feteke at freemail.hu
2005. Jan. 27., Cs, 20:36:21 CET
Elnézést, hogy ilyen későn zavarok mindenkit ezzel a témával, de egy
hónap után most olvastam csak e-mailt, és a levelek felénél leírtam
néhány mondatot papírra, amit még így, a vita lecsengése után is
szeretnék elküldeni. (Így egy olvasatra nagyon sok volt, pontosan nem
is tudom ki mit mondott kinek, de a lényeget talán sikerült leszűrnöm.)
Felvételi előtt nekem is sok gondom volt ezzel a témával. Tavasszal
elmentem a Néprajzi Múzeum EREDETI, MÁSOLT, HAMISÍTVÁNY --
tárgyak párbeszédben című kiállításra. Ez sokat segített hova tenni ezt
a kérdést.
Szerény véleményem szerint, mindenki döntse el, mit akar játszani.
Bármit játszhat, csak tudja, hogy amit zenél, az micsoda. Számos
ismert hanglemezen megjelenik (esetleg egy-egy szám erejéig) olyan
feldolgozás, amit nem neveznék népzenének, de tanulmánynak simán
elmenne. Érdekes, szép, elgondolkodtató. A fontos, hogy tudjuk róla,
mi az. (Szinte mindig tesznek róla az igényes előadók, hogy ne
legyenek kétségei még egy külföldinek sem.)
A popzene lépéseit a népzene felé, nyilván nem kell
szentségtörésként megélni, ez megtörtént más országokban is. Ha a
táncházmozgalmaknak (és számos ágának) sikerült elérnie azt, hogy a
könnyűzenében is megjelenik egy sajátosan "magyar zenei anyanyelv"
(K.Z.), akkor annak örülnünk kell. Szerintem.
Fontosabbnak tartom azt, hogy pontosan meg tudjuk határozni az
általunk játszott zene hovatartozását, stílusát, célját és
talán "minőségét". (Erre visszatérek.)
(Egy személyes példa: táncosoknak "tanítottam" egy buliban hajnali
kettőkor egy, táncházasok által széles körben ismert,
szeretett "népdalt". Kedves zenész ismerősöm odalépett és
megkérdezte, tudom-e mit énekelek, rávágtam: mezőkölpényit és
hozzátettem hogy honnan tanultam. Elmosolyodott és szinte napra
pontosan megmondta, mikor csinálták (ők maguk). Keletkezése
véletlen volt, a dallam létezett, a szöveg szintén, a tánctípus is amiben
játszották, de ez a három soha nem találkozott Mezőkölpényen. Azóta
találkoztam ezzel a dallal más "tanítás" (nem hivatalos) alkalmával, de
már én is elmondtam a "tanítóknak", hogy ők is tudják. Ha énekeljük
azzal nincs semmi baj, csak tudjuk róla, hogy mi az. Pontosan
ugyanúgy keletkezett, mint egykor keletkezhetett volna, de nem tette.
Miért nem? Nem tudjuk. Lehet, hogy csak véletlen, lehet, hogy egy
kimondatlan szabály gátolta. És ez a fontos. Egyre több szabályra
derül fény, de még ez is kevés. )
Azt, hogy honnan ered a sajátosság, azt nem lehet pontosan
megállapítani. A koszos bugyit azonban hiába utánozzuk (kissé
mesterségesen), mert ugyan hozzátartozik, de nem mint befolyásoló
tárgy. A bugyi koszosságának oka az, ami szerepet játszhat a
zenealkotás módjába. Más az ha szeretem a puliszkát, és máz amikor
nincs mást ennem és az is más, ha lenne, de nem akarok, pedig a
puliszkát nem is szeretem.
Ugyanolyan feltételeket nem teremthetünk, így nem tudjuk ugyanazt
csinálni, csak lemásolni, vagy feldolgozni. Ahhoz azonban, hogy saját
zenénket meg tudjuk határozni, meg kell tanulnunk, le kell tudnunk
utánozni (nem japánosan, hanem a kereteket), vagy legalábbis
tudnunk kell azt, hogy mitől nem tudom, vagy nem akarom leutánozni.
Mit veszek át és mit nem. Nem azt kell tudni, hogy mitől jó, hanem azt,
hogy MI.
Még hosszan lehetne ragozni, hogy a folklór hagyományokban él; az
archetípus csak munkahipotézis; mit vesz át a közösség; mi marad
fenn stb. Gyakorlatilag a néprajz szak első fél éve erről szól, de még
senki nem ért ennek a témának a végére. A "tanulni, tanulni, tanulni"
azonban ebben a témában sem megvetendő, mert egyetlen ember
sem lehet okosabb az előtte megszólaló több évszázadnyi "felszólaló"
összes tudásánál.
Tisztelettel:
Pető Szabina
További információk a(z) Lista levelezőlistáról