[Folklista] lenni vagy nem lenni?

furioso furioso at freemail.hu
2005. Feb. 14., H, 11:21:46 CET


Szerintem beszéljük meg ezt a dolgot, mert ugyan nem népzenei téma, lehetnek
fontos tanulságai. Egyébként sem baj, ha egy kicsit tágítjuk a látóhatárt.

Engem kifejezetten érdekel, miben is téved Gergő Anikó szerint.

Molnár Pali
  -----Original Message-----
  From: lista-bounces at list.folkradio.hu
[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu]On Behalf Of Fehér Anikó
  Sent: Monday, February 14, 2005 8:27 AM
  To: Folklista a Folkrádió levelező listája
  Subject: Re: [Folklista] lenni vagy nem lenni?


  Kedves Gergő, most viszont Te tévedtél, de nagyot. Ha akarsz, vitázhatunk
tovább, de ahhoz magán emil címet kérek. Nem vagyok híve a nyilvános
"boszorkányégetésnek". Igen nagy szeretettel és nagyrabecsüléssel: Anikó
    ----- Original Message -----
    From: Agócs Gergely
    To: Folklista a Folkrádió levelező listája
    Sent: Sunday, February 13, 2005 10:09 PM
    Subject: Re: [Folklista] lenni vagy nem lenni?


    Kedves Anikó!

    Bach motivációit illetően tévedsz.
        Az ő korában a zeneszerzés még nem a szabad bejárású zenei
színházak, operaházak, stb. számára készültek, hiszen akkoriban ilyenek még
nem voltak. Ebben az időszakban a zeneművek magas származású, többnyire
kifinomult műveltségű egyházi és világi hatalmasságok megrendelésére
készültek. Jóval Bach halála után, a XVIII. sz. végén, XIX. sz. elején
kezdett az írott (program)zene eljutni a "széles társadalmi rétegekhez",
azaz a tömegekhez. Ezzel az írott zene közönségének összetétele szinte
teljesen átszerveződött, átrétegeződött. És pont ez a nagy társadalmi váltás
volt az oka annak, hogy a barokk után az európai zeneirodalomban egy
történelmi törés következett be. Sajnos, ennek a váltásnak látható-hallható
következményei lettek. Az emelkedett, éteri szépségideál helyébe betolult a
sekélyes, dagályos és hőzöngő kápráztatás (Wagner, Verdi, Strauss,
Offenbach, Puccini és a többiek). A szerzők számára ettől kezdve kezdett
igazán fontossá válni a közízlés eltalálása.
        Ezzel a váltással párhuzamosan megjelent a szerzői jogvédelem (egyik
a másiktól nem független, hiszen erre az üzleti, mondhatni piaci
megfontolásokból volt szükség), amely kínosan ügyelt arra, hogy a barokkban
oly széles körben elterjedt plagizálás ki legyen iktatva a rendszerből. A
zenei élet korábban lehetőséget adott egyfajta variálódásra, mely a folklór
zenéhez hasonlóan a stílus csiszolásának szempontjából alapvető fontosságú.
A szóbanforgó változások hatására a művészet, mint az emelt szintű
önkifejezés teljesen más értelmezést kapott. A sztárszerzők művei a
fogyasztás szempontjából lettek megítélve: az a jó, illetve szép, ami
sikeres (azaz tömeges volumenben eladható). Ez a gondolkodás pedig
tragikusan leszállította (egyebek mellett) a zeneművészet színvonalát.

    A Muzsika-Szóba való meghívást köszönöm, igyekszem néki eleget tenni.

    Viszont kívánok minden földi, s égi jókat

    Agócs Gergely
      ----- Original Message -----
      From: Fehér Anikó
      To: Folklista a Folkrádió levelező listája
      Sent: Sunday, February 13, 2005 1:58 PM
      Subject: Re: [Folklista] lenni vagy nem lenni?


      Kedves Gergő, elmés eszmefuttatásodból kihagytad, hogy mely korra
vonatkoztatod mindezt. A művészek megítélése és foglalkoztatása, elfogadása
az idők folyamán változott, s bizony, a jó öreg Johann Sebastiannak pl. sok
libatollvéget kellett elrágnia gondolkodás közben, hogy olyan műveket (is)
alkosson, melyekkel eltalálja - kielégíti a közízlést, (mely, igaz, akkor
sokkal tisztább és egysíkúbb volt, mint ma) nomeg saját 20 db éhes szájú
gyermekét is jóllakassa. Mindez nem von le abból az örökérvény igazságból,
hogy Bach minden idők (tudom, azt illik írni, hogy egyik, de szerintem
anélkül jó!) legnagyobb mestere = művésze volt.
      Na, erre varrj gombot! Egyébként Téged is nagy szeretettel várlak a
hamarosan újra induló Muzsika - Szóban.
      Minden jót kívánok: Fehér Anikó
        ----- Original Message -----
        From: Agócs Gergely
        To: Folklista a Folkrádió levelező listája
        Sent: Sunday, February 13, 2005 1:32 AM
        Subject: Re: [Folklista] lenni vagy nem lenni?


        Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a művészt a kultúripari szakmunkástól
az különbözteti meg, hogy a művész ténykedésével formálja, alakítja
közönsége szépérzékét, és  kifejezésmódjában egy kódolt, de előbb-utóbb
kitapintható szellemiséget is közvetít. Ennek a másodlagos, mondhatni emelt
szintű közlésmódnak a kódrendszere határozza meg a stílust. A kultúripari
munkaerő ezzel szemben mindenkor megpróbálja minél jobban eltalálni a
társadalmi ízlésátlagot, azaz azt a legkisebb közös többszöröst, amely
biztosítja szolgáltatása számára a lehető legnagyobb keresletet. Itt nincsen
szükség semmiféle üzenetek kódolására, hiszen a cél nem az eszméltetés,
hanem a kápráztatás, azaz az idő kellemes, de valójában céltalan elütése,
illetve az élettér tetszetős, de semmiféle üzeneteket nem hordozó
díszítőelemekkel való felruházása. A művész ugyanakkor a saját
katarzisélményét is megleli az önkifejezésben, függetlenül attól, hogy a
közönség milyen számú, vagy milyen szinten "fogja az adást". Ezért van az,
hogy a jó költők nem törekednek minden áron minden versüket kiadni
(Pilinszky pl. halála előtt minden kéziratát elégette), vagy hogy a jó
zenészek nem csak a gyakorlás, azaz a produkcióra való felkészülés okán
szoktak otthon muzsikálni, hanem passzióból is, kvázi saját maguk örömére
(szerintem ez az egyik oka pl. annak, hogy több brácsás kolléga otthon
hegedűt ragad).

        Uff

        Agócs Gergely
          ----- Original Message -----
          From: Szász József Árpád
          To: Folklista a Folkrádió levelező listája
          Sent: Friday, February 11, 2005 3:46 PM
          Subject: RE: [Folklista] lenni vagy nem lenni?


          Az előadóművész dilemmái 1.:

          -         bizonyára sokan tapasztalták, hogy mélyről jövő,
összeállt gondolatai sem kapnak megértést, ezáltal valamely szinten mégis
csak elpocséklódik egy része. Milyen hozzáállás segíthet ezen, úgy az
előadó, mint a néző részéről?



          Az én jelenlegi álláspontom:

          -         az előadónak igyekeznie kell elsősorban a saját belső
hangjára hallgatni, az legyen az iránytűje, de emellett teljes nyitottsággal
figyelni a környezetére. A belső erőben meg kell bízni, az garantálja, hogy
a környezeti hatások ellenére is felszínre törhet: aminek kint a helye. A
többi meg úgy sem számít. Sem nekünk, sem a környezetnek.

          -    A nézőnek meg rá kell szánnia az idejét az adott műsor
időtartamára legalább. Ha ezt fenntartások nélkül teszi, megteremtődhet a
kontaktus, és a gondolat ha megértésre nem is, de elgondoltatásra mindenképp
rákerül. Ettől meg felébredhet a nézőben lakó gondolkodó, aki erősebbé és
nyugottabbá, kiegyensúlyozottá teheti.


          Szász József




          Tárgy: [Folklista] lenni vagy nem lenni?



            Kedves és kedvetlen sorsom társai!



            Van valakinek egy jó emberi témája, amin elgondolkodhatnánk
együtt?

            Én szeretem az elmék játékát, mert az felvilágosít sok mindenre,
és itt a net-en több százan lehet játszani,

            földrészeken keresztül. Én azt mondom mint vízöntő, zendítsük be
az étert jó emberi gondolatokkal.

            Jó játék!

            Üdv: Sanyi



____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <https://list.folkradio.hu/pipermail/lista/attachments/20050214/57e18b8c/attachment-0017.htm>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról