RE: [Folklista] pontozó a legényesversenyen
Kemecsei Gábor
kemecsei at folkradio.hu
2005. Dec. 27., K, 21:27:41 CET
Sziasztok!
Akit erdekel annak felhivom a figyelmet arra hogy a FolkMAGazin (XII.
evf. 6.) most megjelent szamaban, olvashato Fugedi Janos valasza Szasz
Jozsefnek.
Udv: kemecs
ui.:-"Izles es velemeny" 40. oldal
>-----Eredeti üzenet-----
>Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu
>[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó Szász
>József Árpád
>Küldve: 2005. augusztus 18. 14:46
>Címzett: lista at list.folkradio.hu
>Tárgy: [Folklista] pontozó a legényesversenyen
>
>
>Tisztelt listatagok,
>korábban elküldtem egy írást a folkMAGazin XII. évf. 3.
>szám-ban megjelent Fügedi János "Pontozó a legényesversenyen"
>címu cikkére reagálva. Mivel elfelejtettem a pontos forrást
>megjelölni, ezúttal pótolom és ugyan egy kis módosítással a
>végén elküldöm újból szíves elnézésüket kérve, Szász József.
>
>
>A Korond-i Lorincz Lajos bátyánk mondotta volt egyszer egy
>kerek asztalbeszélgetés félén az éppen hozzászólni készülo
>fiatalembernek, miután az ifjú azzal vágott neki beszédének,
>hogy "én nem értek hozzá de elmondanám a véleményemet", hogy
>"hát, ha nem ért hozzá, akkor üljön is le".
>Ez a kis történet jut eszembe elolvasva Fügedi János "Pontozó
>a legényesversenyen" címu cikkét, melyben oly nagy
>szakértelemrol, hozzáértésrol tett bizonyságot, hogyha hozzá
>szeretnék szólni, bizony elég erosen fel kellene kötnöm a
>gatyámat, vagy esetleg üljek vissza én is a székembe. Jelen
>soraimmal jelzem, hogy makacs székely létemre mégis az állva
>maradást választottam és engedelmükkel elmondanám
>véleményemet, annál is inkább mivel a cikk írója tanú jelét
>adta vitázási szándékának. Mindenek elott szeretném jelezni,
>minden tiszteletem és elismerésem a tudomány és a tudományos
>munkát végzo emberek elott és mondandómat nem a hozzájuk való
>felnövésem, erofitogtatás érdekében, hanem a saját
>tapasztalataim megosztása miatt fogalmazom meg, remélve, hogy
>a tisztelt érdeklodo számára is hasznosíthatóvá válik.
>Véleményem szerint Fügedi János remekül írta le a pontozót, és
>elemezte a vele szorosan kapcsolódó formabeli, muködésbeli
>jelenségeket. Mindezt, a négy oldal ellenére is, tömören
>sikerült elénktárnia, és gondolom, még így is csupán egy
>ízelítonek szánta abból a rendkívül izgalmas és hálás
>feladatkörbol, amit a néptánccal való tudományos munka
>kiaknáz. Mélyen osztozom azzal a szomorú megállapításával,
>hogy: ". a táncpedagógia lenne azon a színvonalon, hogy
>észrevegye és tudatosítsa ezeket a részleteket, ha módszereket
>dolgozna ki tanításukra, ha mentené az értékeket, amíg még
>menthetok. Ha nem elégedne meg a mozdulatok legnyilvánvalóbb,
>közhelyszeru eloadásaival, hanem egy-egy tánc megismerésében
>elmélyülve a forma titkait fürkészné.".
>Abban is egyetértek, hogy ".az eredeti táncosok nagyon is
>tudatában vannak eloadásaik részleteinek..." és hogy a táncban
>minden egyes mozdulatnak, gondolatnak megvan a maga helye és
>értelme, funkciója, hogy ". e technikák táncaik alapelemei.".
>De, véleményem szerint ezek önmagukban nem képesek eloadásaik
>sajátos ízét és különlegességét megadni. Az értelem, a tudat,
>a racionalitás nem tudja felvenni a mindenség szerepét. Nem
>tudja biztosítani a fennmaradást, az életet. Hiszen akkor elég
>lenne egy kello adattal, logikai sémával feltöltött
>számítógép, robot és eloadná a különbözo táncokat típusra,
>falura, sot eloadó egyéniségekre lebontva. És fokozatosan
>újabb és újabb verziókkal töltenénk fel, ami miatt esetleg
>életszagúvá tetszeleghet (hiszen változik idorol-idore
>ugyebár), de nem nehéz elképzelni annak látványát, hogy milyen
>ürességet hordozna magával.
>E tudatosság összekuszált hálójából, fura módon tudatossággal
>kikászálódva (hogy Fügedi állításait megerosítsem) láthatjuk,
>hogy igenis a technikai tudás mellett szükség van valami másra
>is, ahhoz hogy megteremtsük és megélhessük a tánc és táncolás
>örömét, szépségét, vagyis hogy élové tegyük.
>És mi az az egyéb? No, ezt szeretném én is megtalálni, és erre
>kapóra jött éppen a cikkben említett közönségdíjas, valamint a
>másik két táncos eloadása.
>Itt is leszögezném, hogy nem kívánom sem egyik, sem másik
>táncos fölött az ítélkezo bíró szerepét felvenni, nem is
>vagyok abban a helyzetben, egyszeruen csak a gondolataim
>összefogása érdekében szeretném mégis felhasználni kísérleti
>alanyokként, illusztrációként. Ezúton is elnézést kérek tolük.
>Tisztelettel kérem, ne vegyék magukra, hisz a gondolataimról
>van csupán szó, és nem az abszolút igazságról.
>Az én szememben, Fügedi észrevételeit is használva, egyfelol
>valóban két igencsak helyre tett mozdulatokat eloadó táncos,
>másfelol pedig egy esetlegesen nem annak a mércének megfelelni
>vágyó, és voltaképp ezeket nem is teljesíto táncos jelenik
>meg. És én nem helyezném oket a nyertes - vesztes, jó - rossz,
>hiteles - nem hiteles kategóriába, hanem az erényeiket, a
>kéznyújtásaikat fogadnám el. Hisz amit nem tudott az egyik
>nyújtani, megkaphattuk a másiktól. Például, azt az élni
>akarást, életerot elsosorban az igencsak leírt táncostól
>kaphattuk. És ezt semmiképp nem nevezném erofeszítésnek,
>giccsnek, paródiának, hanem forrásnak, energiasugárzónak,
>amibol csak úgy árad a szeretet, az öröm, amivel minket
>szeretne megszólítani. Velünk közösen ünnepelni. Az is igaz,
>hogy ez nem teljesen felhotlen, mint ahogyan az sem, ahogyan a
>másik két táncos is kitárulkozott. Hisz nem éreztem, hogy a
>pontozóra való ráérzésen és annak megértésén kívül bármit is
>szeretnének velünk. Velünk, mint nézokkel. Értünk és értük.
>Mintha csak úgy meglennének magukban, és kész. Miért az egész?
>A versenyért? A figurákért? A ritmusért? Az eszközökért?
>Bármennyire is szépek azok, ha nincs kivel megosztani, megélni
>nem tudom mit ér. Mit ér a tudomány önmagában? Szeretném
>elhinni és megélni, hogy a tudomány nem a tudomány
>fejlodéséért van, hanem értünk. Magunkért. A földön való
>boldogulásunkért. Az élet öröméért. Hát nem errol szól a tánc?
>A muzsika? Az emberi élet? Úgyhogy nem elég érezni és érteni,
>meg is kell szólítani egymást, és nem elég megszólítani, de
>tudni is kell, mit szeretnénk. És figyelnünk kell egymásra,
>akkor érthetjük meg egymást és kerülhetünk kapcsolatba
>egymással, ami úgy az eloadó-muvészetben, mint a hétköznapi
>életben bizony hiányán van. Hát nem ez az átmentendo,
>újrateremtendo érték?
>A táncos-zenész-nézo közti süketek párbeszédét kellene
>felváltani egy igazi, a felelosségünk közös tudatában lévo
>beszélgetésre, ami által találkozás, együttlét jöhet létre. És
>ehhez valóban a figurák mögé kell nézni. Megtalálni honnan
>jönnek. Mit akarnak kifejezni. Fel kell fedezni a magunkban
>rejtozködo forrást. Onnan jöhet az életero. És az igaz jel,
>amivel valóságosan kapcsolódhatunk. És ezt tudták és tudják
>még a nagy öregjeink és közösségük, Vincze Ferenc, Jakab
>József és a többiek. Ezt kell átvenni tolük, a tudomány
>segítségével is. Megtanulni kifejezni magunkat, de nem csak
>úgy bele a nagyvilágba, hanem célirányosan a jelen lévo
>személynek, személyeknek és megtanulni befogadni, átérezni és
>együttlenni, közönséggé "ne adj Isten" közösséggé válni.
>
>
>Szász József
>Budapest, 2005-08-18
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról