[Folklista] hakni

Zsofia Richter r_zsofia at yahoo.com
2004. Okt. 4., H, 14:38:15 CEST


Köszönöm a választ, íme gazdagodott a
szókincsem....:-)
Üdv. Zsófi
--- Pávai István <pavai at chello.hu> wrote:

> 1. HAKNI
> A HAKNI a jiddis hákl, hákli-ból származik,
> jelentése 'minden' (vagyis
> bármi), a szlengben 'görbe dolog, szabálytalanság'.
> A régi budapesti szlengben 'záróra utáni titkos
> mulatóhely'.
> A színészeknél alakult ki a maihoz közeli értelme:
> 'munkahelyen kívüli,
> külön díjazásért vállalt fellépés'.
> A mai szórakoztató zenészek (rock, népzene, bármi)
> körében is ezt jelenti.
> Az erdélyi városi zenészek (cigányzene, rock,
> akármi) nem ezt használják,
> hanem a cigány nyelvbõl kölcsönözve a muzsikálást
> BASESZnek nevezik ("pl.
> Lesz-e basesz a hétvégén? = Lesz-e hakni a
> hétvégén?), a zenélni igét
> BASELNI igével helyettesítik ("Megyünk baselni.").
> 
> 2. CIGÁNYZENE
> Péter! A cigányzenét nem kötelezõ sem szégyelni, sem
> szeretni, az abból való
> megélhetést pedig végképp nem. Kár, hogy nem volt
> lehetõségetek meghallgatni
> szerdán Sárosi Bálint elõadását a városi
> cigányzenérõl, amelyben érintette
> ezeket a kérdéseket is több évszázados
> összefüggésben.
> A Folkrádió és a lista is azért jött létre, mert az
> eredeti népzene nincs
> megfelelõ módon hivatalosan támogatva, nincs eléggé
> jelen a médiában, sõt a
> hanglemezeken való jelenléte is elmarad pl. a
> cigányzenéhez (=magyar nóta
> stb.) képest. Itt tehát nem a magyar nóta, rock,
> diszkó vagy bármi
> kizárásáról beszélünk, hanem a népzene és néptánc
> méltó elismertetésérõl.
> Azt a mai fiatalok közül pl. kevesen tudják, hogy
> különösen a
> táncházmozgalom létrejötte elõtt, az 1950-60-as
> években a Magyar Rádió, pont
> abban az idõszakban, amikor jóval meghatározóbb
> média volt , mint a
> televízió, majdnem kizárólag magyarnótát sugárzott,
> s ezt gyakran népzenének
> cimkézte. A rádióban az eredeti (pl. Pátria)
> népzenei felvételekre rá van
> írva, hogy csak speciális mûsorokban használható,
> tehát olyanban, ahol jön
> egy népzenekutató, magyaráz elméleti dolgokat, s
> ahhoz illusztrációként
> beraknak 2-3 eredeti népdalt, de nem tehetõ mûsorba
> úgy, mint a "jó ebédhez
> szól a nóta", hogy pl. "hallgassunk 20 perc
> népzenét". A problémák itt
> vannak, s a magasabb rangú médiavezetõk fejében,
> akik talán már a
> cigányzenét sem ismerik, s a mai napig
> összekeveredik fejükben a magyar nóta
> és a magyar népdal fogalma, ezért nem értik, hogy
> miért mondjuk azt, hogy
> nincs elég népzene a mûsorban, hiszen õk a nótát is
> beleszámítják. Dévai
> Jancsi sokat tudna errõl mesélni. Még szomorúbb az,
> hogy Erdélyben is mindig
> túlsúlyban volt a cigányzene (nóta) a népzenéhez
> képest, úgy a kolozsvári,
> mint a marosvásárhelyi rádióban. Ez a két rádió
> terjesztette el néhány
> évtized alatt olyan mértékben ezt a mûfajt, hogy az
> egyre inkább
> kiszorította falun is az eredeti hagyományt, s falun
> is követelni kezdték a
> helyi zenészektõl a rádióban rendszeresen hallott
> nótákat, mert õk is
> szeretnének a városhoz fölzárkozni. A városhoz való
> fölzárkózás pedig
> egyenlõ a népzene halálával, hiszen a város
> zeneélete úgy mûködik, hogy
> (pénzügyi okokból) rendszeresen megtagadja saját
> hagyományait, állandóan új
> stílusokat vezet be fentrõl, ezeket elterjeszti,
> majd ismét azt mondja,
> "felejtsük el", s jön a következõ irányzat.
> 
> Pávai István
> 
> 


__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Tired of spam?  Yahoo! Mail has the best spam protection around 
http://mail.yahoo.com 


További információk a(z) Lista levelezőlistáról