Re: [Folklista] müvészeti iskolák
Agócs Gergely
agocs.gergely at hagyomanyokhaza.hu
2004. Nov. 19., P, 11:47:57 CET
Kedves Janika!
A témafelvetést nagyon helyesnek és időszerűnek tartom, bár egyik
információd kiigazításra szorul:
Ezt írod: "A világon egyedülállóan Magyarország kiépített egy olyan
oktatási rendszert, amely intézményesítette, (ezzel nagyon sok gyermeket
értöjévé, müvelöjévé tett) a népi kultura továbbadását, életben tartását."
A világon több helyen folyik intézményes (állami, vagy állami támogatást
élvező) hagyományoktatás, ezen belül népzeneoktatás is (Bulgária, Norvégia,
Szlovákia, stb.). Más lapra tartozik, hogy a különféle helyeken mennyire
különböző szemléletek határozzák meg, mit is jelentenek a folklór, a
népzene, a hagyományos kultúra és az ezekhez hasonló fogalmak. Néhány
országban azt is elérték, hogy a népzene bekerült a felsőoktatásba is,
mégpedig önálló szakok formájában. Magyarországon felemás megoldásként, a
nyíregyházi tanárképzőben az ének-zenetanári képzéshez csatoltak egy
népzenei kurzust, és ennyi. A népzenészképzés megoldatlan, etnomuzikológusi
képesítést pedig Nyitrán, Szófiában, vagy éppen Oszlóban szerezhet a szívós
atyafi. Ez szerintem szégyen. Magyarországon a Zeneakadémiával, és az egyéb
"hivatalos" helyekkel ebbena témában szomorú értetlenséggel találkozunk
(drága jó magyar tettiszony!), felvetéseinkről heves vitákat kell folytatni,
és sajnos, nagyon nehéz helyzetben vagyunk azzal a nézetünkkel, hogy Bartók,
Kodály, Martin György országában fontosnak tartjuk a felsőfokú
népzeneoktatás bevezetését.
Ez megint egy hatalmas témakör, számos kollégám évtizedes erőfeszítései
hullottak már ebbe a mély kútba - eleddig hasztalanul.
Üdvözlettel
Agócs Gergely
----- Original Message -----
From: "tóth jános" <pustol at primposta.hu>
To: <lista at list.folkradio.hu>
Sent: Wednesday, November 17, 2004 9:07 AM
Subject: [Folklista] müvészeti iskolák
> Tisztelt Lista!
>
> Nem tudom, ki mennyire informált és érdekelt az ügyben, amiröl
> szeretnék írni, ezért közreadom. Már hetek óta a televízióban és az
> összes más médiumban hallani lehet az egyházi iskolák fejkvóta
> megvonásáról. Ez azonban nem kizárólag öket érinti, hanem az összes
> müvészeti iskolát is. Ezekröl esetleg azért nem lehetett többet
> hallani, mert egy másik, számunkra fontos kérdés háttérbe nyomta, a
> kettös állampolgárság kérdése. Ez a dolog szerintem ugyanolyan fontos.
> A világon egyedülállóan magyarország kiépített egy olyan oktatási
> rendszert, amely intézményesítette, (ezzel nagyon sok gyermeket
> értöjévé, müvelöjévé tett) a népi kultura továbbadását, életben
> tartását. Most ezt kívánják elsorvasztani azzal, hogy lecsokkentik az
> egy gyerekre jutó állami finanszírozást, és e mellé még meghatároznak
> egy olyan magas tandíjat, - ami persze kötelezö lesz - hogy a most
> ilyen intézményben tanulók száma az egyharmadára csökkenhet. Ha pedig
> ez így lesz, akkor évek múlva nem sok olyan fiatal lesz, aki
> táncházakba jár, és ezen a listán társalog. Ezt persze megint
> kölrségvetési gondokra vezetik vissza. DE EMBEREK! Nekünk már csak a
> kultúránk maradt! Ha nem sikerült a "vas és acél országa" lenni, és a
> rizs sem terem meg a Hortobágyon, akkor ezt az utolsó fogódzót is el
> kell dobni magunktól? Felháborító! Ez volt az utolsó, amivel a világon
> még megismerhettek volna bennünket (ugyanis a paprika már kilöve).
>
> Janika
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról