=?ISO-8859-1?Q?RE: [Folklista] Nemzeti kult=FAra - n=E9pm=FBv=E9sz et?=
Zagyva Gabriella
zagyvag at freemail.hu
2004. Május. 13., Cs, 21:15:02 CEST
Sziasztok!
Ezt Viktor írta:
És hasonló dolgokat mondhatnék a néptánccal, meg az ún.
társastáncokkal
kapcsolatban. Mi a jó unalmasan, monotonon lötyögni egy diszkóban
(nem is
diszkózenére!), ahelyett, hogy érzelmektõl feltöltõdve
táncolnánk mezõségit,
vajdaszentiványit, kalotaszegit, vagy tangót, salsát, keringõt a
kedvesünkkel?
Erre biztosan ti sem tudjátok a választ! Vagy tévedek?
Nem mondom, hogy én tudom a választ, csak a napokban láttam egy
videót Pap Gábor mûvészettörténész egyik elõadásáról,
ahol az óvodai
nevelésrõl beszélt. Nem mondom, hogy mindenben egyetértettem vele,
nekem idõnként belemagyarázásnak tûnt sok minden, de nagyon
érdekesnek tartottam a következõ dolgot. Szerinte ma már minden
gyerek hátrányos helyzetû, a születésének körülményei
miatt. Régen az asszonyok a tisztaszobában szültek, ahol a babák
születésük pillanatában olyan környezetbe kerülnek, ami az
egész késõbbi életük kereteit meghatározza. A szobák
felszerelési tárgyai, a díszítõ elemek (amelyek általában
szimbolikus jelentõséggel bírnak), azonnal bevésõdnek a gyerek
agyába. Egy palóc gyerekébe a palóc minták, a matyó gyerekébe
a matyó minták. Ezek a minták egész életükben meghatározóak
lesznek. Ezeknek a gyerekeknek vannak gyökereik. Míg mi, akik egyforma,
steril, zöldcsempés szülõszobákban, reflektorfényben,
mérlegek és csövek között eszméltünk a világra, hát, kb.
így is éljük meg egész életünket.
Hogy hogyan jön ez az egész a diszkóhoz? Nem hiszem, hogy ezt ebben
a körben nagyon magyarázni kellene. Ha valaki soha életében nem
találkozik igazán értékes zenével, soha nem látott még
érzelmektõl feltöltõdve mezõségit, kalotaszegit vagy tangót
táncolni, honnan tudná, hogy az jó?
Gabi
További információk a(z) Lista levelezőlistáról