=?ISO-8859-1?Q?RE: [Folklista] Nemzeti kult=FAra - n=E9pm=FBv=E9sz et?=

Zagyva Gabriella zagyvag at freemail.hu
2004. Május. 13., Cs, 21:15:02 CEST


Sziasztok!

Ezt Viktor írta:
És hasonló dolgokat mondhatnék a néptánccal, meg az ún. 
társastáncokkal
kapcsolatban. Mi a jó unalmasan, monotonon lötyögni egy diszkóban 
(nem is
diszkózenére!), ahelyett, hogy érzelmektõl feltöltõdve 
táncolnánk mezõségit,
vajdaszentiványit, kalotaszegit, vagy tangót, salsát, keringõt a
kedvesünkkel?

Erre biztosan ti sem tudjátok a választ! Vagy tévedek? 


Nem mondom, hogy én tudom a választ, csak a napokban láttam egy 
videót Pap Gábor mûvészettörténész egyik elõadásáról, 
ahol az óvodai 
nevelésrõl beszélt. Nem mondom, hogy mindenben egyetértettem vele, 
nekem idõnként belemagyarázásnak tûnt sok minden, de nagyon 
érdekesnek tartottam a következõ dolgot. Szerinte ma már minden 
gyerek hátrányos helyzetû, a születésének körülményei 
miatt. Régen az asszonyok a tisztaszobában szültek, ahol a babák 
születésük pillanatában olyan környezetbe kerülnek, ami az 
egész késõbbi életük kereteit meghatározza. A szobák 
felszerelési tárgyai, a díszítõ elemek (amelyek általában 
szimbolikus jelentõséggel bírnak), azonnal bevésõdnek a gyerek 
agyába. Egy palóc gyerekébe a palóc minták, a matyó gyerekébe 
a matyó minták. Ezek a minták egész életükben meghatározóak 
lesznek. Ezeknek a gyerekeknek vannak gyökereik. Míg mi, akik egyforma, 
steril, zöldcsempés szülõszobákban, reflektorfényben, 
mérlegek és csövek között eszméltünk a világra, hát, kb. 
így is éljük meg egész életünket.
Hogy hogyan jön ez az egész a diszkóhoz? Nem hiszem, hogy ezt ebben 
a körben nagyon magyarázni kellene. Ha valaki soha életében nem 
találkozik igazán értékes zenével, soha nem látott még 
érzelmektõl feltöltõdve mezõségit, kalotaszegit vagy tangót 
táncolni, honnan tudná, hogy az jó?

Gabi




További információk a(z) Lista levelezőlistáról