[Folklista] Téged meg ki bántott, hogy ilyeneket írsz...? :)
Petyko
petya75 at freemail.hu
2004. Ápr. 1., Cs, 22:56:19 CEST
Legyetek üdvözölve!
Sokáig nem tudtam eldönteni, mi a jó stratégia: elhallgatni vagy a kihívásra
válaszolva felvenni a kesztyűt és válaszolni a negatív (provokatív?)
hangokra. Végülis csak azért válaszolok, mert megszólíttattam a levélben, és
hogy nehogy valaki véletlenül is azt higgye, hogy a hallgatás részemről
beleegyezést jelent!
>>----- Original Message -----
From: "Molnár Nándor" <molnarnandor at freemail.hu>
To: <lista at list.folkradio.hu>
Sent: Monday, March 29, 2004 2:46 PM
Subject: [Folklista] Tanchaztalalkozó<<
Kedvetlen Nándor!
Téged meg ki bántott, hogy ilyeneket írsz...? :)
Nagyon rosszkor jöttek a negatív gondolataid és véleményed a
táncháztalálkozóról és Kelemen Lászlóról; pont most, amikor éreztem a
hétvégén az összetartozást, nem győztem köszöngetni ismerősöknek, hiszen itt
mindenki ismer mindenkit, és szeret, vagy legalábbis nem haragszik; az egész
olyan, mintha egy nagy család lennénk. Ezt mindenki érezte, és úgy is
viselkedett; mindenki nagyon közvetlen volt: az embert még a férfivécében, a
metrón is ismeretlenül megszólították, látván a hangszertokot. A boglyás
Földesi Jancsival összetalálkozván örömmel konstatáltuk, hogy
Nyugat-Dunántúl is egyre inkább képviselteti magát ezen az igenis rangos
rendezvényen (ők - Szombathely - koncertet adtak, mi - Zalaegerszeg - pedig
táncegyüttest kísértünk gálaműsorban, és marossárpataki tánctanítás alá
muzsikáltunk). Minden sarokban muzsikált valaki; ha valaki kiállt volna egy
szál hegedűvel, kis idő múlva kapott volna egy brácsást és egy bőgőst is,
ismeretlenül is. Az ilyen dolgoknak kellene örülni, erre jössz te ezzel az
e-maillel...
A táncháztalálkozó azért jó és fontos, mert megmutatja évről évre, hogy
merre tart a "mozgalom". Jó hallani más zenészeket is (hagyományőrzőket és
hagyományápolókat), hogy az ember tudja, hogy jó irányba halad-e (ő, vagy a
többség), nem tér-e el, vagy neadjisten marad le az átlagtól, stb.
>>Sziasztok!
Sajnos a hétvégi Folkrádiós találkáról én is lemaradtam. De látom
ezzel nem vagyok egyedül, úgyhogy akik ott voltak elmesélhetnék
nekünk milyen volt!<<
Miről beszélgettetek? Ki volt ott? Sajnos én sem tudtam résztvenni, mert
mikor megérkeztünk, állandó készültségben kellett lenni, hogy mikor lesz
színpadbejárás vagy próba az esti műsorra, amit az elején mi csináltunk
(Domokos László és zenekara, a Zalai Táncegyüttest kísérve).
>>A másik téma amit szeretnék felvetni megbeszélésre: a
Táncháztalálkozó. ... Én rögtön le is írnám az én észrevételeim...
A szombati napon egy kicsit csalódtam. Biztos közületek is sokan látták
a gálaműsort este. Az látszott, hogy nem volt rendesen megszervezve.
Olykor még a fellépők sem tudták ki következik. Meg nem volt
összegyakorolva.<<
Ez a műsor első felére is vonatkozik, amit mi csináltunk Nemzedékek címmel?
Ha nem, akkor mi a véleményed arról a műsorrészről? (Ez a "Martin György
Néptáncszövetség műsorának" volt kiírva, mert úgy látszik, "snassz" kiírni
azt, hogy "Zalai Táncegyüttes"...) Remélem, csak a második ("Arcok") felére
értetted... Ha a miénkre is, akkor zenei részről
nem hiszem, hogy ez lenne a helyzet. A tánc részéről (amihez nem értek, és
másképp figyeltem, mint a néző) meg annyit, hogy ha ez így volt, akkor az
talán az adatközlők miatt lehetett, akikkel csak Pesten találkoztunk, tehát
nem tudtuk velük is összepróbálni az egészet. Igazából a táncos párjuk
tudta, hogy mi mi után jön; ők vezették őket. Tkp. az egész gálaműsort ott a
helyszínen teljes egészében le kellett volna próbálni, de
ahhoz mondjuk egy teljes nappal korábban oda kellett volna menni. Ez nyílván
lehetetlen lett volna.
>>A másik, észrevételem, hogy szerintem az "ART-cok"
címszó alatt bemutatkozott zenészek, táncosok közé befért volna, még
néhány régi név, nem csak ezek a mai zenészek. :o( Vagy nem tudom,
pont ez volt a cél, hogy az újakat bemutatni?<<
Mivel a műsor ezen részét nem láttam, ezért ehhez nem tudok hozzászólni.
>>Egyre jobban az az érzésem, hogy Budapesten ismeretség alapján megy már
minden.<<
Budapesten, meg vidéken is a barátság, vagyis az emberi kapcsolatok alapján
mennek a dolgok. És ez így van rendjén! (Gondolj csak arra, amit Pávai
István is vall a táncházmozgalom kisközösséget teremtő erejéről, a
kisközösségek
fontosságáról!)
Hiába jobb zenész valaki egy másiknál, egy bizonyos társaság őt fogja hívni
muzsikálni, mert őt ismerik, ő van közel (vidéken), és emberileg jobban ki
lehet vele jönni, jóban vannak vele. Szóval a kisközösség ereje
szempontjából jó, hogy a dolgok a barátság alapján mennek.
Sőt továbbmegyek: a népzenében vissza kéne térni a családi megoldásokra,
mert ez a legegészségesebb, hiszen ez volt a dolgok hagyományos menete is. A
családi zenekarok jól szóltak (Árus család, Icsán család, hegedű-gardon
felállások, stb.), összeszokottak voltak, mivel sokat éltek együtt (és
"gyakoroltak" is) egy fedél alatt, és emberileg is akár már egymás
gondolatait is ismerték. Ezek a dolgok is fontosak, hiszen ha valaki a
zenésztársával az életben nincs jóban, az kihat a muzsikálásra is. Örömteli,
hogy ez a természetes, hagyományos apa-fiú átöröklődés (ami a hagyomány
lényege) a mi berkeinkben is megindult: a széki tempók tanítását a
táncháztalálkozón pl. ifj. Csoóri Sándor fiával és élettársával kísérte,
majd ezután édesanyja (Sanyika nagymamája) Marosi Júlia tanított széki dalt.
De említhetném Porteleki László prímást és Porteleki Áront, a fiát, mint
kontrást, vagy Éri Pétert és fiát, Mártont is.
>>Jó példa erre "szalonna".<<
Arra, hogy minden ismeretség alapján megy? Ugyan már... Ő kinek a kicsodája?
>>Nagyon érdekelne kinek hogy tetszett a
hegedűjátéka? Szerintem nem csak az a lényeg, hogy pörögjön az
ember keze. Mikor azt már tudja valaki, akkor jöhet a stílus. Nem? De
azt nem találtam benne.<<
Én még nem hallottam annyit zenélni, hogy bármi véleményem lehessen a
játékáról (nem is olyan régóta ismerjük egymást személyesen is - azóta
kézfogással és szóban üdvözöljük egymást, ha találkozunk). Viszont a
zenésztársaimtól csak csupa jót és szépet hallottam róla, és én mivel őket
jó zenészeknek tartom, ezért elhiszem nekik, hogy Szalonna jó zenész. És jó
ember - ezt viszont már táncostól hallottam. És hogy mindent jól játszik.
Vagyis: valószínűleg stílusosan...
Egyébként nem értem, hogy Nándor Szalonna elleni támadásaira Salamon Bea
mért nem reagált, őt, mint egykori tanítványát megvédendő? Úgy látszik, hogy
ő csak engem tud támadni...?!
>>Mégegy kellemetlen észrevétel: kicsi volt a hely. :(<<
Én élveztem; én azért szeretek Pestre járni, mert sok az ember. :)
>>Kellemes élményeim is voltak szerencsére, de azt nehéz
megfogalmazni. Az egyik például mikor végre élőben láthattam a
Méhkerék-i Kovács Tivadar unokáját brácsázni.<<
Tudomásom szerint Méhkeréken hagyományosan hegedűn kontráznak. Nem ő is így
tett? Persze lehetett az brácsa is; akkor viszont jó lett volna hallani,
hogy hogyan harmonizál. Ugyanis a méhkeréki hegedűkontra-kíséret eltér az
általunk harmónikusnak tekintett kísérettől (ami viszont egy másik
magyarországi román faluban, Eleken már megvan). Mivel vasárnap este valahol
elhagytam a programomat, ezért teljesen kiment a fejemből, hogy ők is
lesznek. Nagyon sajnálom, hogy erről lemaradtam.
>>Az visszahozta a jókedvem a szombati gála után. ... a vasárnapi gála. Az
már sokkal jobban tetszett. :o)<<
Nem hiszem, hogy annyira rossz lett volna az első rész szombaton, amit mi
csináltunk; remélem, "csak" a másodikra érted. Ha az elsőre is, abban mi nem
tetszett?
>>* Kovács Péter *
Láttam Te is igen megfigyelted Tóni Rudit. Én is ott voltam, nagyon jó
volt. De a bőgős azért eltúlozta egy kicsit...<<
Engem Rudika tanított is Kalotaszentkirályon valamikor a múlt században.
Szerintem az ő harmonizálása megtanulható. Szerintem nem túlozta el a bőgős,
nagyon ügyes volt; a kalotaszegi az erdélyi zenéken belül egy eléggé
polgárosodott muzsikálást képvisel, amibe ez a stílus (azok a menetek,
amiket az a bőgős csinál) belefér, még akkor is, ha az az ember mondjuk egy
kolozsvári városi zenész (mivel erdélyi adatközlők között eddig nem láttam,
ezért ezt feltételezem).
>>A vasárnap esti mulatságban már nem tudtam ott maradni. Az meddig
tartott? Írjátok le milyen volt!<<
Én úgy fél 11 körül mentem el, a metró miatt, hogy még elérjem. Bent folyt a
szervezett táncrend szerinti mulatság, de én többet voltam a sátornál, ahol
a palatkai banda és barátai játszottak együtt, már eléggé "elvarázsolt"
állapotban. Nagyon jó volt hallgatni.
>>Egy alkalommal elcsíptem a palatkai bandát a folkkocsmában, mikor a
méhkeréki prímással együtt muzsikáltak.<<
Nem a Patyi Zoli volt az a méhkeréki prímás? :) Ő szokott ugyanis Méhkerékre
járni muzsikálni (ezért lehet, hogy a színpadon is ő képviselte Méhkeréket).
Kovács Péter
További információk a(z) Lista levelezőlistáról