[Folklista] a táncház megROCKkanása
Pávai István
pavai at chello.hu
2003. Sze. 17., Sze, 23:56:33 CEST
Szia, Klári!
Nem nagyon tér el a véleményünk, mert én csak annyit mondtam, hogy "ennek
helye nem a táncházban van". A te példáid koncertről szólnak, ott pedig
szerintem is bármit lehet, a közönség az ítélőbíró.
Viszont az is lehet, hogy a "táncház" alatt nem ugyanazt értjük. Én például
nem nevezem táncháznak, ha a koncert végén a közönséget is felkérik, hogy
táncoljon, jöjjön a színpadra stb., mindez a show része, amúgy nagyon jó
buli.
"hogyan lehet oda vinni folklórt vagy annak igényes feldolgozását ahol a
potenciális fogyasztók vannak" - írod. Nos, az alapvető különbség a falusi
táncház és a városi koncertek között, hogy a táncházba nem "fogyasztók"
jártak, hanem olyan fiatalok, akik maguk szervezték a táncházat, maguk
döntöttek, hogy ott milyen táncok legyenek, kerüljön-e be újabb tánc vagy
ne, ki legyen a zenész stb. S ami a legfontosabb, hogy ezek az emberek egy
KÖZÖSSÉGet képeztek.
"egymás közönségét a másik műfaj iránt érdeklődővé tehetik" - írod. Én úgy
gondolom, hogy egyenlőtlen ez a játék, hiszen a lakosság többsége (nemcsak a
fiatalok) kedvel akár többféle rockzenei vagy más modern zenei műfajt, s
emellett egy kisebb rész a népzene iránt is érdeklődik, a nagytöbbség pedig
nem. Én magam is régi rockkedvelő vagyok, s még számos más műfajt szeretek.
Pontosan ez akadályoz abban, hogy a ROCKKOSÍTOTT NÉPZENÉÉRT lelkesedjem,
mert a rockzene szemszögéből nézve ezek eléggé erőtlen próbálkozások, valami
nagy világsikerre, de akár országos sikerre sem nagyon számíthatnak,
márpedig a rockzenének ez az egyik ismérve. Az sem világos, hogy melyik
műfajhoz tartozik az ilyen zene, én inkább elrontott népzenének érzem. Egy
széki bácsi azt mondta, amikor a rádióban a saját dallamát hallotta ilyen
feldolgozásban, hogy "elmagyarországiccsák".
Egész más a helyzet a NÉPZENEI ELEMEKET IS FELHASZNÁLÓ ROCKZENÉVEL,
dzsesszel, amelyik műfajilag rock vagy dzsessz marad, s számos példát lehet
idézni az ilyenfajta sikeres megoldásokra (pl. István, a király).
Pávai István
> -----Original Message-----
> From: Gábor Klára [mailto:g.claire at freemail.hu]
> Sent: 2003. szeptember 12. 11:51
> To: folkrádió
>
> Sziasztok!
>
> Nagyon örülök, hogy arra felé halad a téma amivel én is
> egyetértek, azaz hogy hogyan lehet oda vinni folklórt vagy
> annak igényes feldogozását ahol a potenciális fogyasztók vannak.
> Lsd.:Koncert, vagy utcai táncolás.
> Pávai István nagyon szígorú, mikor ezt írja:
> Nem vagyok feldolgozás-ellenes, de ennek helye nem a
> táncházban van, s ez sosem fogja a táncház malmára hajtani a vizet.
>
> Szerintem hajtja!
> Épp Bea példája és számtalan általam látogatott koncert is
> bizonyítja hogy azok bizony egymást erősíthetik, egymás
> közönségét a másik műfaj iránt érdeklődővé tehetik.
> Balogh Kálmán kocerten volt erre példa. Jó tudom itt már
> világzenei vizekre eveztünk, de hidd el hogy egy külföldi
> koncertjükön néhányan voltunk magyarok és mikor táncra
> kerekedtünk a jelenlévő közönség bekapcsolódott és a
> "táncház" kerekedett. És táncoltunk mindenre ami szólt
> .Olyasmit ami az általunk ismert mozgásanyag alapján oda illő
> és egyszerű volt.
> Összefoglalva:
> Feldolgozott népzenei koncert, autenkikus népzene és tánc
> tanítással együtt egy térben és időbeli egymásutánban a már
> említett változatossá és komplexé tevő megoldásokkal... klip
> vetítés, szöveg kivetítés, jól hallható zene és ének, egy
> kapcsolódó térben vásár és kézművesség, a közelben egy
> beszélgetésre is alkalmas helyiség, és egy-két jó italmérés,
> mindez elérhető áron. Így összegezném az e témában eddig
> bejött javaslatokat. Mi lenne ha ezt ki is próbálnánk valahol.
>
> Üdvözlettel:
>
> Klári
További információk a(z) Lista levelezőlistáról