[Folklista] Vagabond
Natalia Zagyva
zagyva at hotmail.com
2003. Okt. 21., K, 15:10:52 CEST
Itt van meg egy kritika a filmrol
(http://www.csapnivalo.hu/03/56/vagabond/index.html).
Nati
Vagabond
táncház sztori
Sok film mûködik úgy, hogy bepillantást, esetleg konkrét utazást kínál
egy-egy adott miliõben, az ilyen filmeket aztán két okból lehet szeretni,
vagy a történetükért, vagy csak a két szép szemükért, azaz a miliõért, amibe
az utazásunkat szervezte. A Vagabond tipikusan ilyen film, ahol az uticél a
népzene és a táncházak világa.
Miliõ-filmre sok példát lehetne hozni (a legtöbb film az), de most csak
gondoljunk a Szétcsúszva és a Felpörgetve c. filmekre.
A Szétcsúszva olyan, mint egy "londoni drog-túra", ami miatt eléggé népszerû
is a fiatalok körében, tekintet nélkül arra, hogy gyakorlatilag bármelyik
Music Televison mûsorban mélyebb, részletesebb, izgalmasabb és nem
utolsósorban felelõsségteljesebb "tájékoztatást" lehet szerezni a partizási
szokásokról, azok elöl- és hátulütõivel egyaránt. Lényeg, hogy egy izgalmas,
a tinédzserek fantáziáját izgató miliõbe kalauzolt minket a film, és ezért
mindenki szerette, és senki sem akadt fenn azon, hogy nincs is története,
illetve, hogy ami van neki, az csak B-osztályú (mi sem akadtunk volna fenn,
ha a miliõben tett utazást hitelesnek találtuk volna).
A Felpörgetve ehhez képest sokkal pozitívabb, a történet itt is
harmat-gyenge, de felnõttek vagyunk, és tudjuk, hogy nincs az a film, amiben
valódi Forma-1-es futamokat lehetne látni, hacsak nem úgy, mint ebben a
filmben. Itt a történet volt a háttérhez igazítva, gyakorlatilag pont úgy,
ahogy a Fergeteges Forgatásban forgatták "körül" Kit Ramsey-t, a tudta
nélkül. A Felpörgetve, a nulla történetével együtt egy nagyon-nagyon jó
hangulatú film volt, a lehetõ legtöbbet nyújtva abból, amit a Forma-1-bõl
moziban nyújtani lehet.
A Vagabond is ilyen miliõ-film, mosolyogtatóan gyenge háttértörténettel.
Elviekben "fõhõsünk", Karesz sorsát kísérhetjük figyelemmel, hogy hogyan
fogalmazódik meg benne a népzene iránti eltökélt vonzalom, igaziból azonban
az a felállás, hogy egy táncház felvétel, majd egy "betét-jelenet"
következik. Amilyen iszonyatosan gyengék a betét-jelenetek, annyira
kellemesek a táncház-felvételek. A betét-jelenetek egyébként nem csupán
gyengék, de iszonyatosan didaktikusak is, egyik oldalon ott vannak a drogok,
a tolvajkodás, a rossz arcokkal való bandázás, másik oldalon ott van a
népzene, a sok alkohollal, és a jó arcokkal való bandázás. A mi filmünkben
minden bizonnyal helyt kapna egy oktatási vonal is, beíratnánk a fõhõsünket
valami isibe, hogy ne kallódjon, de mindegy. A gond az, hogy amikor ittasan
vezetnek, és öten ülnek egy autóban (még ha a valóságban ez megtörtént is),
az rossz dolog, ugyanúgy, mint az is, hogy egy mozi vetítõ gépházában
irdatlan dobolást, zenélést fejtenek ki fõszereplõink. Mindannyian moziba
járó emberek vagyunk szerintem senki nem örülne, ha a filmet nem hallaná,
mert a gépész gyakorol. Ez a logika, kifejezetten a 70-es évek hippi
kultúrájában gyökerezik, miszerint az emberek tapsolva engednek zöld utat a
jófej rendbontóknak, mert imádják magát az ügyet (lásd Hair). Napjainkban
igenis rosszfejség mások mozizását zavarni. ugyanígy, ha hajnal 3-kor teljes
hangerõvel dobolnak, népzenélnek énekelnek egy lakásban, az is eléggé
elítélendõ magatartás.
Mindezzel korántsem azt akarjuk mondani, hogy a népzenészek rosszfejek.
Dehogy is, õk is emberek, sõt, õk is mûvészek, tehát náluk is abszolút
"belefér" az extrém magatartás, mint más mûvészeknél. Egyedül az problémás,
amilyen útmutatást a történet adni igyekszik, hogy tudniillik, ha
népzenében, néptáncban utazol, bármit megtehetsz, mert erkölcsi fölényben
vagy a többi emberrel szemben.
A történet tehát didaktikus, és kivitelezését tekintve is nagyon amatõr, de
a miliõ mindezt feledteti. Határozottan kellemes betétek vannak ugyanis a
filmben, jók a zenék, magával ragadóak a felvételek, és az is nagyon jó,
hogy a nézõ egy viszonylag reprezentáns körképet kap a népzene világáról,
még akkor is, ha ez a "mindenbõl egy kicsit" módszer csak a jéghegy csúcsára
koncentrál.
Az egyetlen dolog, ami tényleg hiányzott a filmbõl az a népzene, a néptánc
eredetének, illetve a táncház-mozgalomnak a bemutatása. nagyon jó lett volna
ha a komolytalan betétjelenetek helyett idõnként valakik arról beszéltek
volna, hogy honnan jöttek ezek a zenék, hogyan jártak ki "gyûjteni" a
fiatalok a 70-es években, hogyan terjedtek a kincset érõ felvételek primitív
kis kazikon, magnó-kazikon, nem videón zenészek kezérõl zenészek kezére.
Hogyan milyen izgalomba jött egy-egy népzenész, amikor ilyen Erdélyben
készült felvételt hallgathatott. Mert, ugye a népzene nagyon is jön
valahonnan, és nagyon is köszönhetõ valakiknek, hogy jön.
Másrészt az igényesség jelzõjének elnyeréséhez (a legenyhébb formában is)
szükséges lett volna bemutatni egy-két "authentikus" zenészt, táncost
Erdélybõl, a forrrás-falvakból.
Így, e két komponens nélkül a film csak kellemes, de valójában amatõr
próbálkozás, és szerintünk súlyos hiba azt gondolni, hogy azok a nézõk, akik
egy ennyire "táncházas" filmre jegyet váltanak, szívesebben nézik a csacska
kerettörténetet, ahelyett, hogy esetleg jó sokat kapnának abból amirõl a
film szól, a népzenébõl, néptáncból. A Felpörgetve mindezt abszolút megadja
a Forma-1 szerelmeseinek, míg a Vagabond ezt már nem mondhatja el magáról.
Pedig minden ott hevert az alkotók lába elõtt, jelenetben szerepelt például
Sebõ Ferenc, a táncház-mozgalom elsõ generációs képviselõje, de nemcsak õ,
gyakorlatilag bárki, aki a filmben feltûnt minden bizonnyal nemcsak hasznos
és értékes, de izgalmas információkkal tudott volna szolgálni, amiknek a
stáb nyugodtan a nyomába eredhetett volna.
Ha belegondolunk, tulajdonképpen abszolút szégyen, hogy el sem jutunk el
Erdélyig, hogy nem tudunk meg semmi konkrétat a népzenékrõl, a
táncház-mozgalomról, cserébe viszont buta töltelékjeleneteket kell nézni,
mintha valaki is azért váltana jegyet erre a filmre. Mert ez így
gyakorlatilag kimeríti az általunk ismert legdurvább bûnt, a közönség
intelligenciájának lebecsülését. Amúgy a film még így is élvezhetõ, csak ez
olyan dolog, hogy vagy csinál az ember valamit, vagy nem, és ha valamirõl
filmet forgat valaki, egyáltalán nem árt, ha ezt a valamit meg is jeleníti a
filmben, és nem csak a belvárosi táncházakban diszponál le néhány esetleg
bulizással egybekötött forgatást.
-zé-
_________________________________________________________________
Send instant messages to anyone on your contact list with MSN Messenger
6.0. Try it now FREE! http://msnmessenger-download.com
További információk a(z) Lista levelezőlistáról